Facebook in jouw content strategie: 10 tips

Social Media

Facebook in jouw content strategie: 10 tips 

1. Video omslagen voor je business pagina

Facebook heeft een video-formaat voor de omslagen van bedrijfspagina’s. De video moet aan de volgende criteria voldoen:
- cover video’s moeten minstens 20 seconden lang zijn, maar niet langer dan 90
- de aanbevolen afmetingen zijn 820 op 462 pixels
- de video speelt uit zichzelf af in een loop

De video kan gewoon op dezelfde manier geüpload worden als afbeeldingen.

2. Facebook live krijgt verschillende updates

Er zijn twee nieuwe mogelijkheden voor Facebook Live: “Live Chat with Friends and Live With.” Je hebt nu de optie om bij een Live video ook te videochatten met een Facebookvriend. “Live With” maakt het dan weer mogelijk om side-by-side Live te gaan met één van je Facebookvrienden.

3. Je kunt nu GIFS posten in comments

Elke Facebook-gebruiker kan GIFs gebruiken in de comments.

Verschillende services zoals Giphy en Tenor maken het mogelijk om GIF’s op te zoeken en daarna kun je ze posten in de comment box.

4. Adverteerders krijgen meer controle over hun ad-plaatsing

De komende maanden lanceert Facebook nieuwe tools om adverteerders meer inspraak te geven in de plaatsing van hun ads. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om:

  •  Lijsten met publishers en apps te blokkeren.
  • Meer transparantie te genieten vóór het lanceren van de campagne: je ziet een lijst kunnen van de plekken waar je ads mogelijk zullen belanden
  • Dankzij geblokkeerde lijsten (op account-niveau) ads niet op bepaalde plekken te laten verschijnen
  • In Audience Network te kiezen welke plaatsing en formats je wilt voor je video’s, bijvoorbeeld: native, interstitial, in-stream.

De updates gelden voor Audience Network, Instant Articles en in-stream ads.

5. Full-width ads voor Audience Network

Volgens een studie door Facebook zouden ads over de volledige breedte van het scherm voor 58% meer CTR zorgen en 34% meer CPM.

6. Canvas Ad templates

Een kort overzicht van de formaten:

  • Krijg nieuwe klanten: zet je verhalen van websites en landing pagina’s over voor meer conversie
  • Verkoop producten: maak het ontdekken en kopen van producten in deze visuele omgeving makkelijker
  • Presenteer je business: combineer video met foto voor een grotere brand awareness

Canvas Ads haalt ook automatisch afbeeldingen van je landingspagina’s binnen, zodat het nog gemakkelijker wordt om nieuwe Canvas Ads te maken.

7. Facebook Messenger

Het home screen heeft nog steeds zijn Stories feature en Messenger Day maar de nadruk ligt nu op sneller contact maken met alle mensen en businesses.

8. Fotoalbums

Facebook albums ondersteunen ook video’s en check-ins. Je kan je favoriete album op je pagina tentoonstellen.

9.Striktere regels om clickbait tegen te gaan

Drie nieuwe updates moeten gebruikers helpen bij het ontwijken van clickbait en het vinden van meer authentieke posts.

Clickbait wordt nu niet enkel getarget op het niveau van domain en pagina maar ook op het niveau van de individuele post. Om de clickbait nog meer terug te dringen zal Facebook nu namelijk ook kijken of de headline van een post vals speelt.

Er wordt kortom dus aangeraden om clickbait-achtig nieuws en dergelijke achterwege te laten en te focussen op de kwaliteit die Facebook vereist.

10. Je kan je target audience optimaliseren

Elke keer dat je een nieuwe Facebook post publiceert ,heb je de mogelijkheid om doelgroepoptimalisatie toe te passen. Dit helpt om de juiste mensen te bereiken omdat het inspeelt op de verschillende interesses van gebruikers.

Als je op het optimalisatie icoontje klikt krijg je een pop-up venster waarin je kunt selecteren op welke interesses je wilt focussen.

Als je Facebookpagina meer dan 5000 likes heeft, dan heb je deze optie tot doelgroepoptimalisatie sowieso al tot je beschikking, anders moet je het activeren.

Philippe Demeyer

Een business developer met een creatieve geest, een gezonde dosis chaos en lef om dingen te durven en te vernieuwen.