GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

Social media business to business?

Ja, je hebt een online marketingplan nodig

Het Hubspot team bracht net een parel van een artikel over de frequentie van social media posts uit. Zelf uitgetest en goedgekeurd en daardoor eindelijk een antwoord op: hoeveel, wanneer, wat en waar.

Goeie stuff om je social media strategie op te baseren. Want je weet dat wel dat je moet gezien worden, dat klanten al wel eens je social media kanalen durven te checken. Maar je hebt ook wel al ondervonden dat het niet meer gaat om zomaar wat te posten op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Dat brengt niets op en blijkt dus puur tijdverspilling te zijn? Juist! Hoe dan wel?

1. Social media monitoring

Je weet echt niet wat te posten? Social media monitoring is de meest simpele methode om de vinger aan de pols te houden in je eigen branche.

Social media monitoring is dagelijks checken wat er gecommuniceerd wordt op sociale media kanalen die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Niet alleen krijg je inzicht in de trends in je eigen sector, je zoekt zo inspiratie om zelf de juiste content te gaan posten, sharen, liken op je eigen social media profiel.

2. Social media strategie als deel van je online marketingplan

Zomaar wat posten op Facebook, af en toe eens tweeten of LinkedIn artikels posten om te posten: verloren moeite en vooral verloren tijd.

Voor je begint te posten, heb je content nodig die je doelpubliek graag wil delen.

Dat betekent dat je een content marketing plan nodig hebt.

  • Je hebt persona’s of een doelgroepenanalyse nodig

  • Je creëert content op basis van deze persona’s

  • Je deelt je content op je website

  • Je creëert buzz

Social media kanalen zijn een hulpstuk om je website te promoten, je content naar buiten te brengen en je doelpubliek aan te spreken.

Ze maken dus een belangrijk deel uit van je content marketingplan.

3. Social media posts: wat, waar en hoeveel wanneer

Eens je zover bent, is het heel wat makkelijker. Posten op de verschillende kanalen is vrijwel altijd optimaal. Dat wil zeggen dat je niet echt een bepaald tijdstip hoeft uit te zoeken gedurende de dag waarop je meer volgers zal bereiken.

  • Facebook en LinkedIn: post maximaal 5 keer per week en doe dat best tijdens de week.
  • Twitter: post hoe meer hoe liever.

Het allerbelangrijkste?

Je social media posts moeten echt waardevolle content bevatten.

Post nooit zomaar om te posten.

Geen idee hoe je hieraan begint? We helpen je graag op weg. Je kan terecht bij onze marketeers voor social media monitoring maar ook voor een social media training voor ondernemers of hulp bij je social media strategie.

Laat weten waarmee we je kunnen helpen, onze experts staan voor je klaar.

 

Lieve Scheirlinckx