GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

8 gouden tips voor goeie copywriting

 

Je hebt misschien ook wel al eens het gevoel gekend als je een tekst afwerkt, je hebt er tijd en energie in gestoken en je kan hem eindelijk posten... En dan is er niemand die hem leest. Je zou je al gaan afvragen waarom je nog moet schrijven. Maar misschien zijn er wel dingen waar je gewoon helemaal niet goed over nagedacht hebt. Daarvoor dienen deze 8 regels. Pas ze toe bij iedere volgende tekst waar je aan begint en je leven zal zoveel makkelijker worden. Alle regels zijn voorzien van passend quotes van mensen die al wat schrijfervaring hebben en die zullen het ook makkelijker maken om de tips te onthouden.


1.   Geef het kind een goeie naam: gebruik een gepaste titel

Titles are important; I have them before I have books that belong to them – John Irving

Je maakt een eerste indruk maar één keer. Daarom is het allerbelangrijkste onderdeel van een tekst dan ook de titel. Als die niet ok is, zullen mensen niet eens de moeite doen om nog verder te lezen. Een goeie titel doet drie dingen:

-        de aandacht van de lezer trekken

-        het onderwerp voorstellen

-        zich onderscheiden van andere artikels over hetzelfde onderwerp

Natuurlijk, origineel en creatief zijn is moeilijk als het hele internet al volgeschreven staat met blogs en artikels. Maar je kan altijd proberen een titel te gebruiken die aantrekkelijk is voor de lezer. En dat hangt samen met regel 2.

2.   Breng een duidelijke boodschap

I dont want just words. If that’s all you have for me, you’d better go – Fitzgerald

 Zorg dat je een duidelijke topic hebt om te bespreken en dat je een boodschap hebt naar je lezer toe. Publiceer niks als je niks te zeggen hebt. Wat altijd werkt is een voordeel presenteren aan de lezer. Bied hen een oplossing voor een probleem, of verpak je informatie in een tekst waar de lezer iets kan uithalen. Dat moet je dan ook gaan waarmaken van de titel tot het laatste punt, dus doe geen beloftes waar je je niet aan houdt.

3.   Blijf ter zake

Le secret d’ennuyer est celui de tout dire – Voltaire

Er is maar één ding waar iedereen tegenwoordig te weinig van heeft: tijd. Dus als je iets te zeggen hebt, begin dan niet te ratelen. Blijf bij het onderwerp en zorg ervoor dat je dat zo goed en zo kwaad (en zo kort!) als mogelijk kan uitleggen. Niet meer en niet minder.

4.   Verdeel je boodschap in korte paragrafen

My dull brain was wrought with things forgotten – Shakespeare

Mensen kunnen maar een beperkte hoeveelheid informatie onthouden, dus geef hen niet meteen de volle lading. Ik ga er niet te heel diep op in, maar volgens de Information Processing Theory kan ons korte termijngeheugen maar tot 7 stukjes informatie onthouden. Dat betekent dus ook dat je je informatie best opdeelt in verschillende korte paragrafen, zodat die voor de lezer iets makkelijker is om te verwerken en dus ook om te onthouden.

5.   Hou het simpel

Don’t gobblefunk around with words – Roald Dahl

Het is absoluut niet nodig om je uitgebreide vocabulaire te gaan demonstreren. Je gaat er niet slimmer door lijken, maar arroganter. Zorg er liever voor dat je op dezelfde golflengte zit met je lezer. Alsof je een gesprek voert. Maar probeer niet per se slimmer over te komen, da’s enkel goed voor je eigen ego.

6.   Schrijven is schrappen

 The first draft of anything is shit – Ernest Hemingway

Hemingway had groot gelijk. Schrijven is schrappen, herschrijven of vaak zelfs gewoon herbeginnen. Maar met je eerste versie moet je niet te snel tevreden zijn, da’s maar een probeersel. Schrijf, leg het daarna even aan de kant en als je het dan later weer bovenhaalt, dan zal je zelf al zien dat je nog veel aanpassingen kan maken, of zelfs moet herschikken.

Om het schrijfproces vlotter te laten gaan kan je ook op voorhand een schrijfschema maken op waarin je je onderwerp in verschillende stukken kan ordenen tot een logisch geheel. Als je dat gebruikt om mee te starten, dan is het grootste denkwerk al gedaan en kan je aan de invulling met effectieve tekst beginnen. Maar neem je eerste versie niet aan als finale tekst, laat het even bezinken zodat je er nadien opnieuw met een frisse geest kan aan verder werken.

7.   Check je spelling

 A synonym is a word you use when you can’t spell the other one – Baltasar Gracian.

Check je spelling. Herlees je tekst. Laat iemand anders herlezen. Maar zet die nooit, nooit, nooit online zonder je spelling te checken.

Tikfouten en spelfouten nemen een deel van je geloofwaardigheid weg, want als je niet eens weet hoe je een woord spelt, hoe kan de lezer dan zeker zijn dat je eigenlijk wel weet waar je ’t over hebt? Ok, misschien is dat een beetje overdreven. Maar toch, neem de tijd om de foutjes te corrigeren. Je zal er slimmer door lijken dan door moeilijke woorden te gebruiken.

8.   Lees!

 If you don’t have time to read, you don’t have the time (or the tools) to write. Simple as that. – Stephen King

Je hele schoolcarrière word je ermee lastiggevallen: lager, middelbaar en hoger. De boekbesprekingen. Maar het nut ervan is nu vooral vrij duidelijk: als goed wil leren schrijven, dan moet je daarvoor eerst veel lezen. Het maakt niet uit of je de strijd met een Louis Paul Boon aangaat of je je in het nieuwste marketingboek verdiept, maar het feit dat je leest zal sowieso je taalgebruik verbeteren. (En een mens weet nooit alles, dus blijven lezen is de boodschap).

Als je deze 8 regels toepast, zou je al op weg moeten zijn naar een betere tekst. Of een meer leesvriendelijke tekst. Natuurlijk, dit is enkel de basis van de basis. Ik heb zelfs nog geen SEO vernoemd. Maar dat houd ik voor een volgende post. Ondertussen kunnen we allemaal deze regels even ter harte nemen en gebruiken bij het volgende schrijfsel. En natuurlijk, zoals altijd het geval is als je iets moet leren: de praktijk is de beste leerschool, dus blijven oefenen is de boodschap. Succes!

__________

Nood aan ervaring en doordachte copywriting?