GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

Agile marketing: een jaar na het buzzword

 

Vorig jaar was agile werken hét hot topic in de marketingwereld. Een jaar later is het enthousiasme daarrond alweer wat getemperd. Er werd natuurlijk veel gepreekt, maar hoe is het nu echt om agile te werken?


teamwork - agile

Van de hype naar de praktijk: een agile team

Wendbaar te werk gaan, flexibel zijn, hoe doe je dat precies? Agile is eigenlijk een aanpak. Hoe je dat in de praktijk omzet, kan op verschillende manieren. Eén van die manieren is Scrum. Bij een Scrum-aanpak is je team niet enkel opgedeeld in functies & vaardigheden, maar wordt ook de performantie van het team gemeten.

Zo zijn er in een Scrumteam bijvoorbeeld een product owner en een scrummaster. Een product owner neemt de communicatie met de klant op zich en beheert het project van die klant. De rol is vergelijkbaar met een projectmanager. De scrummaster ondersteunt het team en zorgt ervoor dat de principes van de scrumaanpak gerespecteerd en toegepast worden.

Projecten agile aanpakken

In eerste instantie heeft agile werken dus een grote impact op het team zelf. Maar daar stop het niet. Ook de impact op hoe je projecten aanpakt, is groter dan je zou verwachten. Bij agile gaat het er enerzijds om dat je niet vervalt in het opstellen van bombastische marketingplannen en in eeuwige analyse vervalt.

“Resultaten zijn belangrijk en die moeten sneller opgeleverd worden.”

Met andere woorden: je projecten zijn niet langer grote projecten. Ze worden omgezet in kleine onderdelen van een langdurige samenwerking met de klant. De bedoeling is dat je elke sprint (2 weken) iets oplevert waar je resultaten uit kan verkrijgen om te optimaliseren. Op die manier kan je sneller aanpassingen maken.

Bijvoorbeeld: stel dat je klant een nieuwe website wil. In een waterfall-aanpak wordt traditioneel een volledige analyse gedaan van de doelgroep, daarna een sitestructuur uitgetekend, design gemaakt, ontwikkeld en na 3 maanden staat er misschien een nieuwe website.  

Wil je dit agile aanpakken? Dan doe je dat niet allemaal in opeenvolgende fases die afhankelijk zijn van elkaar. Je zal ook analyse moeten doen, maar misschien kan die wel beperkt worden? Wat is de meest essentiële informatie die we nu nodig hebben? De rest kan later aangevuld worden. En in plaats van al een volledige website op te bouwen, kunnen we starten met een onepager. Eén pagina, waar we feedback op vragen van de bezoekers en die informatie verwerken in het volgende stadium. Want een onepager in één sprint opleveren, dat is perfect haalbaar.

De organisatie van een sprint: je werkt in team, niet per persoon

Tot slot is er nog één belangrijk verschil tussen agile en waterfall. De planning. Bij een agile planning ga je niet meer per persoon plannen.

“Er is niemand specifiek voor één taak verantwoordelijk, maar je beslist in team om samen iets op te leveren in een sprint.”

Dat vraagt om duidelijke afspraken en inschattingen: is iedereen akkoord met deze workload? Kunnen we dit in team aan? De verantwoordelijkheden zitten niet langer in verschillende silo’s of bij specifieke personen. Het hele team is samen verantwoordelijk voor de oplevering en wanneer iemand ergens vastzit, moeten de andere teamleden bijspringen. Dat houdt dus ook in dat iedereen een beetje vanalles moet kunnen.

Snel leren schakelen: het is een andere mindset 

Het lijkt allemaal vanzelfsprekend. Maar er zijn ook enkele moeilijkheden aan verbonden. Marketeers zijn het gewoon om in grote projecten te denken en uitgebreide campagnes uit te werken.  

“Agile is dan ook een uitdaging omdat het een andere mindset vraagt.”

 Er zijn enkele uitdagingen die teams ervaren als ze naar een agile team willen groeien:

  • De watervalval: het is zo makkelijk om te vervallen in oude methodes. Grote plannen, lange analyses. Hou altijd het doel in de gaten: oplevering.

  • Groot blijft groot: grote taken opsplitsen in kleinere taken die haalbaar zijn in 2 weken is niet makkelijk. Het vraagt soms om je aanpak te herdenken.

  • Communicatie: staat centraal in een agile team. Als je collega’s niet op de hoogte zijn van waar je mee bezig bent en waar je eventueel vastzit, loop je het risico om niet alles te kunnen afwerken. Communicatie met je team is dus essentieel. Zo kan iedereen elkaar helpen.

Agile werken is dus een groot verschil met de klassieke manier van werken. Het vraagt een grote inspanning intern, maar het levert zeker op.

__________

Wil je meer weten over onze agile aanpak?