GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

Content management: de 3 types content

 

Wat is contentmarketing?

De grootste buzz rond contentmarketing is ondertussen wel al voorbij. Sommigen beweren zelfs dat contentmarketing kan afgeschreven worden. Zo’n doemdenkers zijn wij nog net niet. We geloven nog altijd sterk in contentmarketing. Hier is een korte samenvatting van wat het is voor zij die nog niet helemaal mee zijn met dat verhaal.


Je trekt je doelpubliek aan met content (blogs, infografieken, handige overzichten) die je op je website en via sociale media verspreidt. In je content begeleid je je (potentiële) klanten doorheen hun hele weg tot het aankopen van jouw product of dienst. Da’s de hele korte samenvatting.

In onderstaand schema van Hubspot , een tool die focust op contentmarketing,  vind je de basis terug van waarvoor je content moet dienen en het traject dat je klant aflegt in zijn zoektocht naar een ideale oplossing voor zijn probleem. Een traject waar jouw content de klant in kan leiden:

Hubspot

Blog, infografiek, … Welk content type werkt best?

Heel vaak gaat het in artikels over contentmarketing over de verschillende types content die er bestaan. Maar eigenlijk is de uitwerken secundair. Wij hebben een andere aanpak: de invulling van je content kan je kiezen, de basis ligt in wat voor content je voor je hebt liggen. Wij hebben 3 soorten (schillen) vastgelegd, elk op een eigen niveau met specifieke kenmerken. 

  1. Het diepste niveau, de kern van je contentmarketing: content offers om te downloaden

  2. Content die naar je offers leidt

  3. Sociale media die naar zowel schil 1 als 2 verwijzen

De eerste schil is de kern, de tweede en derde komen errond. Een beetje zoals een ajuin eigenlijk. Alle lagen zijn even belangrijk.

onions

Een echte contentmanager beheert en beheerst alle 3 de niveaus. Maar wat is nu het verschil tussen deze 3 schillen?

Content offers: deze vormen de kern van je contentmarketing. In zo’n offer bied je informatie aan die je niet “gratis” wil weggeven. Bijvoorbeeld een specifieke case met je cijfers in, interne documenten of informatie. Alles dat waardevol genoeg is om de gegevens van bezoekers mee te verzamelen.

Bijvoorbeeld: een content offer over contentplanning waarin je je volledige aanpak uit de doeken doet én screenshots van jullie eigen planning zet. Da’s waardevolle informatie!

Content die naar je offers leidt: je kan niet teren op je offers alleen. Je hebt andere, kleinere stukken content nodig die aan je offer gerelateerd zijn en je bezoekers naar je offers brengt. Het is een sneak peek. Een proevertje. En je offer: da’s een volledige maaltijd.

Bijvoorbeeld: deze blogpost over contentmarketing die naar het offer uit het eerste voorbeeld leidt ;)

Sociale media: op sociale media zet je posts met een catchy titel die naar je blogposts verwijzen, maar ook rechtstreeks naar je content offer. Spread the word!

Wil je dat je contentmarketing echt werkt? Dan moet je alle drie deze types evenveel aandacht geven. Zorg ervoor dat je je doelgroep aanspreekt, maak het interessant én wissel eens af met je formats. Niet alles hoeft een blogpost te zijn natuurlijk. Maar om je content goed bij te houden, is een planning onontbeerlijk. Wij pakken dat op een agile manier aan.

__________

Ontdek hoe contentmarketing echt werkt!