GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

How to: doelstellingen in je contentmarketing

 

We hebben het warm water niet uitgevonden, dat weten we wel. En dat we aan de klassieke marketing voorbij zijn, weten we ook. Maar er zijn bepaalde dingen waar je wel moet aan vasthouden. Zoals het feit dat je niet “zomaar aan marketing” kan doen.

Het gebeurt zo vaak dat klanten komen aankloppen die nog niet weten wat ze willen. Of ze weten het wel, maar ze zeggen het niet. Als marketingteam is het dan ook je verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je klant weet wat hij kan verwachten. En daar is maar één manier voor: je legt doelstellingen vast.


Go SMART

Marketing moet altijd tot iets leiden: het leidt tot awareness, leads of klanten. Als je dat wil, dan moet je doelen bespreken die je wil halen. De beste manier daarvoor? Formuleer ze SMART.

SMART? Dat doe je zo:

  • Specifiek: formuleer je doelstelling zo duidelijk mogelijk. Wil je meer likes op sociale media? Of wil je 15% meer volgers op Twitter? Hoe specifieker je je doelstelling formuleert hoe beter je je kan inzetten om ze te halen en op te volgen.

  • Meetbaar: wanneer heb je je doel bereikt? Bepaal de criteria die je doel doen slagen en de manieren waarop het gemeten kan worden. Bijvoorbeeld door de conversie van gesponsorde social posts te meten.

  • Acceptabel: zet haalbare doelstellingen op. Je mag ambitieus zijn, maar het moet ook vol te houden zijn. De haalbaarheid van een doelstelling inschatten zal op termijn ook makkelijker worden: de ervaring zal je leren wat je wel en niet kan halen. Zo verhoog je je credibiliteit bij klanten en ken je je eigen capaciteiten.

  • Realistisch: beantwoordt het doel aan de algemene marketingdoelstellingen? Dit is de plaats waar je ‘the big picture’ in de gaten moet houden. Ga je voor merkbekendheid en awareness? Of voor conversie? Hou dat altijd in je achterhoofd. Of misschien zelfs niet zover!

  • Tijdsgebonden: je haalt ooit wel 100 volgers op Twitter, of 150 likes op een Facebookpost. Maar zijn dat wel kwalitatieve likes? Haal je er iets uit? Op welke termijn kan je kwalitatieve volgers krijgen? Leg de periode vast waarin je je doelen wil halen. 

Byebye klassieke marketing, hallo agile marketing!

Marketingstrategie, contentplanning en SMART-doelstelling: het hangt allemaal samen. Maar in een tijdperk zoals vandaag valt dat niet meer in te vullen met dikke planningen en onveranderbare strategieën. Daarvoor verandert alles veel te snel. Als je een plan voor een half jaar ver uitschrijft, hoe speel je dan in op verandering?

__________

Wil je meer weten over onze agile aanpak?