GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

Social media voor bedrijven: hoe begin je eraan?

 

Sociale media gebruiken voor je bedrijf is niet altijd even simpel. Het is niet hetzelfde als een persoonlijk account en zorgen dat mensen geïnteresseerd blijven in wat je te vertellen hebt, is een hele uitdaging.

Je hebt iemand nodig die graag met sociale media bezig is, up-to-date blijft, de trends volgt en met de verschillende kanalen kan werken. Met andere woorden: het kost tijd. Vaak meer dan je denkt. Dus hoe begin je er best aan?


Social media

1. Contentstrategie: altijd de eerste stap

 Sociale media is een cruciaal onderdeel van contentmarketing. Het biedt je de kans om op een laagdrempelige manier je doelgroep te bereiken en interactie met je klanten aan te gaan. Het is dus noodzakelijk dat sociale media in je contentstrategie worden opgenomen.

 Maar dat doe je niet zomaar: eerst moet je bepalen waarvoor je sociale media wil inzetten en hoe ze in je strategie passen. Wil je je identiteit als bedrijf tonen, een blik achter de schermen? Wil je je expertise tentoonstellen? Bepaal eerst wat je precies wil doen en leg SMART-doelstellingen vast voor je sociale media.

 

2. Testen

 Facebook, Twitter, LinkedIn. Je hoort ze vaak in één adem. Maar daar stopt het niet bij: er is ook Whatsapp, Snapchat, Instagram. Hoe weet je nu welke je moet inzetten? Heel simpel: door ze te testen. Enkel zo kan je:

  • Ontdekken welke sociale media best passen bij je bedrijf en manier van communiceren

  • Testen welke boodschappen succes hebben en welke niet

  • De verschillende features van de sociale media ontdekken. Er zijn al zoveel opties ondertussen dat de mogelijkheden bijna eindeloos worden. Tijd om viraal te gaan!

Elk kanaal heeft ook zijn doel. Hou daar rekening mee! Facebook is fun. LinkedIn is professioneel. Instagram is inspiratie. Snapchat is kort en krachtig. Je zal je boodschap dus ook moeten aanpassen naargelang het kanaal dat je gebruikt.

Nog iets dat je zeker moet testen: het moment waarop je publiceert. Er bestaan tal van onderzoeken naar de beste dagen in de week en tijdstippen waarop je je boodschappen kan delen of promoten. Het belangrijkste is dat je je daar niet op fixeert maar zélf test, ondervindt en leert.

3. Facebook, Twitter, LinkedIn? Of gewoon alles?

Niet alle sociale media zullen even goed werken. En het is beter om geen profiel te hebben dan een profiel te hebben dat je niet gebruikt. Zet in op de kanalen die wél werken voor je bedrijf en optimaliseer die.

4. Social media monitoring tools

 Verschillende kanalen beheren kan heel tijdrovend zijn. Gelukkig bestaan er ondertussen allerhande hulpmiddeltjes om efficiënter met sociale media om te gaan. Heb je een nieuwe blogpost af? Ben je niet op kantoor, maar wil je wel iets posten? Zet je posts klaar op verschillende momenten en bespaar jezelf de moeite om op alle verschillende kanalen apart je posts te gaan inschakelen.

Hoe kies je de beste tool? Opnieuw: de praktijk zal het je leren. Hou rekening met criteria zoals: prijs, gebruiksvriendelijkheid, analytics en aantal gebruikers. Je kan van verschillende monitoring tools een gratis versie uitproberen, dus experimenteren maar!

5. Community management

 Het stopt natuurlijk niet bij boodschappen uitsturen. Sociale media zijn dé kanalen bij uitstek om een echte community te creëren. Dat wil dus zeggen dat je die community moet onderhouden. Sociale media gaat om zo goed als real-time interactie. Je moet dus constant je reacties in de gaten houden en zorgen dat je klanten of fans van je merk zo snel mogelijk ten dienste kan staan via sociale media.

Voorzie daar elke dag tijd voor! Je community is belangrijk.

6. Constant verbeteren

Zoals voor alles geldt: het stopt niet bij een goeie post of een succesvolle video. Probeer telkens te leren en verbeter je sociale media. Dagelijks. Het is maar zo dat je echt succes kan boeken. En dan nu: go, go, go!

__________

Hulp nodig bij jouw sociale media campagne?