GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

Pinterest, Dribbble, Behance, ... Inspiratie nodig, iemand?

 

Good artists copy, great artist steal, zei Picasse zoveel jaar geleden. Nog altijd houdt de leuze tot op heden op vele vlakken stand, en dat geldt ook voor design. Het warm water voor de zoveelste keer heruitvinden wordt steeds moeilijker en elke zichzelf respecterende designer weet dat. Het is zaak mee te blijven met de trends en je daar proberen in te onderscheiden. Je kan je baseren op de creatieve uitspattingen van collega-designers om je eigen unieke creatie te maken, maar er online natuurlijk heel veel te vinden. Welke sites en inspiratiebronnen helpen ons GUMM-team het meest vooruit in deze creatieve zoektocht? Een bloemlezing.


Pinterest

We beginnen met de meest bekende voor de buitenwereld en dat is ongetwijfeld Pinterest. De 'ideeëncatalogus voor iedereen' is met zijn 150 miljoen actieve gebruikers per maand, +50 miljard pins in totaal en $11 miljard marktwaarde veruit de populairste van de 3. Pinterest biedt een platform waar iedereen zijn of haar creativiteit op kwijt kan en verspreiden. Dit gaat héél erg breed: van trouwjurken, tot dakbedekking tot designs. Hier ligt de zwakte voor mij als het om design gaat, het is zeer moeilijk om door het bos de bomen te zien. Heel vaak is Pinterest puur een verzameling afbeeldingen die van andere sites (zoals Dribbble en Behance) komen en waar je dan ook op terechtkomt als je meer informatie wilt over een bepaalde pin. Wanneer ik effectief aan de slag ga met mijn designs zal ik deze links laten liggen.  Ik gebruik Pinterest vooral om mijn moodboards mee op te maken. Je typt bijvoorbeeld een kleur in en krijgt een lading afbeeldingen die een bepaalde sfeer of een kleurenpalet voorstellen. Dit werkt heel goed om de klant in een bepaalde sfeer of richting te brengen. 

www.pinterest.com

Dribbble

Dribbble was tot voor kort mijn inspiratiebron nummer één. Het is gemaakt door en voor designers. Het grote voordeel van Dribbble is dat het enkel op uitnodiging werkt. De al uitgenodigde 'Dribbblaars' hebben zelf ook uitnodigingen en kunnen ze weggeven. Dit gebeurt echter niet zomaar: je moet je uitnodiging ook echt verdienen. Dit zorgt voor een constante kwaliteitscontrole en zo behoudt Dribbble zijn kwalitatieve databank. Hier en daar zijn er echter altijd minder getalenteerde designers die door de mazen van het net glippen, maar gelukkig kan je sorteren op populariteit en andere vereisten, zodatenkel de beste creatieve werken op je scherm getoverd worden. Het enige nadeel is dat, wanneer je een bepaalde tijd Dribbble héél vaak gebruikt er wat op uitgekeken bent, dezelfde resultaten naar boven komen. Daardoor is het vaak lang zoeken naar nieuwe creatieve werken die als inspiratiebron kunnen dienen.

Uiteraard wordt er elke dag nieuw werk gedeeld: elk jaar komen er zo'n 300 000 nieuwe leden bij en worden rond de 400 000 nieuwe shots gedeeld. Het is dus van belang heel vaak over te schakelen van inspiratiebron, zo is er na verloop van tijd weer heel wat nieuw werk te ontdekken. 

Misschien een tweede minpuntje aan Dribbble is dat, net zoals bij Pinterest, bepaalde shots maar een sneak peak zijn van het totale project. Daardoor ben je soms verplicht om naar bijvoorbeeld Behance te gaan om het volledige project te kunnen bekijken. Ook worden er heel vaak pareltjes van webdesign voorgesteld maar zijn deze nergens online te vinden om ze ook echt te zien werken. Het lijkt soms té gemaakt en dan is het vaak de vraag hoe ze in werkelijkheid zouden kunnen functioneren, rekening houdende met responsabiliteit en UX.

www.dribbble.com

Behance

Dan gaan we over naar de laatste in de rij, Behance. Dit designplatform van Adobe bestaat sinds 2006 en heeft als missie 'to set out the control into the hands of countless creative professionals suffering from inefficiency, disorganization, and careers at the mercy of bureaucracy'. Hun doel is om creativiteit te verspreiden over de hele wereld, met zo'n 65 miljoen bezoekers en 7 miljoen appreciaties (vergelijk met likes op Dribbble en Pins op Pinterest) per maand slagen ze daar meer dan behoorlijk in. 

Op Pinterest en Dribbble wordt heel vaak doorgelinkt naar de volledige projecten op Behance. En dat is voor mij ook het grote pluspunt aan deze site, je ontdekt er volledige projecten waarbij je vaak van begin tot einde de workflow ziet. Dit zorgt voor een schat aan informatie. 

Conclusie

Pinterest is té uitgebreid voor designers alleen en Dribbble is na verloop van tijd wat repetitief en té beperkt in projectweergave. Behance is er enkel voor designers, toont volledige projecten en is dé complete gids voor design inspiratie. I'm a believer in Behance, en daarmee basta! 

__________

Samenwerken met ons design team?

 
Wim Sagaert