GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

De 300 woorden bij SEO: fact or fiction

 

Je ziet de regel bij SEO tips vaak passeren: mik bij de copy van je pagina’s steeds op minstens 300 woorden. Vanwaar die regel komt en in hoeverre er vanaf te wijken valt: dat weet eigenlijk niemand.

Of toch?


De zoekwoorden analyse van Panda

Het lijkt in elk geval te maken te hebben met de Panda update van Google (2011). Bij deze update werd alle content afgestraft die enkel inzette op de Google ranking en niet op de user.

Content farms bijvoorbeeld schreven een enorme hoeveelheid content maar er zat zelden nuttig info bij, enkel een resem trucs om traffic te genereren.

Magere resultaten met thin content

Door latere Panda updates werd dit nog verfijnd en werd ook “thin content” aan het lijstje targets toegevoegd. Thin content is content die dan wel copy en keywords heeft maar weinig substantiële informatie voor de lezers aanbiedt. Google focust namelijk steeds meer op de waarde die een website heeft voor de (be)zoekers en ze meten dit onder andere door middel van de “long click.”

Short click, long click

Als zoekers op jouw pagina belanden, niets vinden en meteen terugkeren naar de andere zoekresultaten, dan is dat een short click. En een teken dat er wellicht geen antwoorden te vinden waren op die pagina. Omgekeerd betekent een long click dat de bezoeker lang op de pagina blijft en/of ook niet meer verder zoekt achteraf. De initiële vraag aan Google is dus beantwoord en dat kan soms ook door een kort tekstje.

Maar wat heeft dit dan allemaal te maken met de lengte van een post?

Sowieso moet je tekst eerst überhaupt in aanmerking komen als zoekresultaat:
- context: Google speelt in op de achterliggende vraag van de keywords die de gebruiker ingeeft en om jouw pagina op die context te kunnen screenen moet er genoeg tekst te vinden zijn.
- long tail search: daarnaast gebruiken mensen steeds meer zoekwoorden bij hun zoekopdracht, waardoor je een langere tekst moet schrijven om ze allemaal te kunnen verwerken.

Niet altijd, maar meestal betekenen langere teksten gewoonweg ook dat je beter onderbouwde en uniekere content geschreven hebt die echte antwoorden geeft. De user zal dan misschien niet verder zoeken na het lezen (Google noteert een long click) én zal eventueel ook linken naar de content. Waarbij onderzoek trouwens sowieso al aantoont dat linken vaker gebeurt naar lange content dan naar korte. Allemaal redenen om voor langer te kiezen dus.

Hopelijk was het bij deze tekst niet het geval, maar het kan natuurlijk zijn dat je doelgroep helemaal geen zin heeft om lange teksten te lezen, dan kies je uiteraard voor kort. Je doelgroep kennen en testen blijft belangrijk.

__________

Word geen lazy panda, werk aan je SEO!

 
Caroline Tilleman