Wat je moet weten over SEO copywriting vóór je site live gaat

Content Creatie

Wat is SEO eigenlijk? En moet je er rekening mee houden als je aan een website bouwt?

SEO of organische zoekmachine optimalisatie helpt je website hoger in Google te scoren.

Het is de optimalisatie van de technische zowel als de textuele optimalisatie van je website zodat je (potentiële) klanten je online kunnen vinden. 

En ja, als je wilt online zichtbaar worden dan moet je met de SEO score van jouw site aan de slag.

SEO is de norm voor een website en is gestandaardiseerd door Google.

Geen black hat technieken meer of geheime trucjes van je marketing agency, maar content marketing zoals het hoort.

Zo werkt SEO copywriting in 2018 voor jouw website:

1. Resultaten in Google

In 2018 is het resultaat van je zoekopdracht in Google vaak niet meer alleen een overzicht van een aantal advertenties met daaronder een aantal links naar pagina’s.

Mogelijke resultaten wanneer je iets opzoekt in Google:

Featured snippets - Uitgelichte fragmenten die een samenvattend antwoord geven op je specifieke vraag.

Local pack - Locatiegebaseerde resultaten weer op basis van je zoekopdracht en je geografische locatie. 

Reviews - Sterrenbeoordelingen worden weergegeven onder het resultaat als de website Google-recensies heeft ontvangen.

Video - Videolijsten zijn zoekresultaten die video's aanbieden en kunnen dus overal in de zoekresultaten voorkomen. 

Sitelinks - verschijnen onder een beschrijving van een zoekresultaat en bieden links naar pagina’s op websites. 

Featured video - een videoresultaat dat bovenaan de resultatenpagina wordt weergegeven.

Top Stories - nieuwsgerelateerde resultaten die bovenaan de zoekopdrachten verschijnen voor actuele evenementen of nieuws.

“Mensen zochten ook naar”: aanvullende vragen gerelateerd aan de zoekopdracht.

Beeldresultaten - visuele hulp door Google. Beeldresultaten kunnen op elke positie op een SERP worden weergegeven.

Twitter - Twitter-kaarten verschijnen meestal bovenaan de pagina en geven de meest recente of trending tweets weer.

Instant answer - Snel antwoord van Google op je zoekopdracht. Deze antwoorden zijn afkomstig uit Google's Knowledge Graph.

Knowledge panel - Deze panelen verschijnen, vaak aan de rechterkant van de SERP, en bieden achtergrondkennis over een onderwerp. Meestal gerelateerd aan een beroemd persoon, plaats of ding.

Al deze verschillende resultaten betekenen dus ook een effort om je merk op de eerste pagina tevoorschijn te krijgen.

Niet alleen bloggen is belangrijk, indien nodig is video content, shopping ads, social media of bijvoorbeeld snelle laadtijd een optie te overwegen bij je SEO optimalisatie.

2. Langetermijninvestering

SEO copywriting levert je niet dezelfde soort resultaten op van een gigantische reclamecampagne met billboards, tv-reclame en promo-materiaal.

SEO boekt resultaten op langere termijn. 

  • Je hebt je website SEO-proof gemaakt op technisch vlak.
  • Je hebt keyword research uitgevoerd.
  • Je optimaliseerde de content op je website. 
  • Je postte een aantal kwalitatieve stukken content.

Al deze inspanningen zijn een werk van maanden en de resultaten zijn dan ook pas na een gemiddelde van 3 maanden zichtbaar.

Het voordeel?

SEO copywriting is perfect meetbaar.

Je investeert in zichtbare resultaten en weet waar het budget besteed wordt.

3. SEO copywriting is meer dan keywords

Je kan niet alleen metatags meegeven aan je teksten en je kan niet alleen keywords opzoeken en in je tekst gebruiken.

Hoger in Google zoekresultaten terechtkomen betekent niet zomaar teksten schrijven voor je website.

Google geeft voorrang aan teksten die uitnodigen om snel te lezen en waar lezers ook echt iets aan hebben.

Dat wil dus zeggen: 

  • snel scanbare teksten
  • waardevolle content curation
  • keywords (en vooral vragen) 
  • metatags 
  • titels die doen lezen
  • geen copy-paste van andere sites

SEO copywriting is een langetermijnsinvestering waar je zo snel mogelijk aan begint.

Nog voor je site live gaat of optimaliseer je teksten en schrijf zelf blogteksten voor je site.

Elke investering die je doet brengt resultaat op.

Content curation kan je perfect meten in Google Analytics: welke blogtekst brengt me het meeste bezoekers op, waar klikken de bezoekers van mijn website nog op, nemen ze contact op na een bepaald stuk content te zien of te lezen?

Wil je zelf aan de slag met je websiteteksten? Volg nu onze SEO opleiding in Gent.