Storytelling voor je bedrijf? True story workshop

Content Creatie

Authentiek zijn, echt zijn en geen raar klinkende, onnatuurlijke manier van communiceren aannemen. 

Het is niet vanzelfsprekend om op social media, je website en in je e-mails jezelf te blijven als merk.

Want wie ben je als merk? Bij GUMM zijn we toegewijd, empathisch, zorgvuldig, enthousiast en levendig. Dat heeft impact op onze communicatie.

En het gaat verder dan onze communicatie: dit is het resultaat van een leuke workshop waarin het keihard werken was om onze true story duidelijk af te lijnen.

1. De why: waarom bestaat je merk?

Lijkt een logische vraag, maar klinkt snel te commercieel of te melig. Waarom komen je collega’s nu eigenlijk echt elke dag werken bij jou en niet bij iemand anders?

Je merkpositionering begint bij die waarom, deze vraag beantwoorden maakt plots zaken duidelijk die invloed hebben op de rest van je communicatie.

Denk hierbij aan de authentieke waarden van je merk, je visie, je missie, je doelgroep bepalen.

De GUMM why:

“Helpen het verhaal van een bedrijf toegankelijk te maken voor hun doelgroep.”

2. Hoe doet je zaak wat het doet?

Iedereen doet z’n werk op zijn of haar eigen manier. En toch is er een grote gemene deler. Om je verhaal vorm te geven, om dus storytelling te doen, bepaal je als merk de manier waarop je allen samen aan de why werkt. Dit is hoe je je onderscheidt van je concurrenten, met andere woorden: ken je concurrenten, je markt en bepaal hoe je anders en vooral beter bent.

De GUMM how:

“Door eerlijk en transparant te communiceren een hechte relatie opbouwen met onze klanten en zij op hun beurt met hun klanten.”

3. Wat verkoop je?

Nu pas komt aan bod waar men in traditionele marketing eerst mee begon: wat verkoop je eigenlijk? Komt dit overeen met je why en je how? Wat doe je om je why in acties om te zetten?

De GUMM what:

“We bieden content marketing aan in de vorm van opleidingen, consultancy en trajecten waarin we naast onze klant staan.”

Deze merkpositionering-oefening samen met onze merkwaarden, waar we met gans ons team achter staan, bepaalt wie GUMM is. 

We wisten wel dat klanttevredenheid belangrijk is en dat onze marketingstrategie intrinsiek de klant in het middelpunt stelt, maar door samen te bepalen wat ons merk is, waarom we doen wat we doen, verstevigen we de sterke band die er al bestond tussen ons team.

En dat dragen we elke dag naar buiten toe uit, zowel als naar binnen toe communiceren we met deze zaken als prioriteit:

  • toewijding
  • empathie
  • met zorg voor details
  • enthousiasme
  • met levendigheid

We gingen nog verder aan de slag met onze true story: we definieerden voor ons belangrijke trends, bepaalden onze visie, onze missie, de doelgroep en onze merkbelofte.

storytelling voor je merk

Meer lezen? Volgende week verschijnt het vervolg van deze storytelling oefening op onze blog

Voor deze blog ontwierp Kevin Lauryssen een speciale tekening. Meer werk van deze coole illustrator zien of zelf artwork nodig? Check zijn Instagram