Content management: de 3 types content

Content Creatie

Wat is contentmarketing?

Je trekt je doelpubliek aan met content (blogs, infografieken, handige overzichten) die je op je website en via sociale media verspreidt. In je content begeleid je je (potentiële) klanten doorheen hun hele weg tot het aankopen van jouw product of dienst. Een traject waar jouw content de klant in kan leiden:

Blog, infografiek, … Welk content type werkt best?

De invulling van je content kan je kiezen, de basis ligt in wat voor content je doelpubliek wilt consumeren op een bepaald tijdstip in zijn of haar conversion funnel:

  1. Het diepste niveau, de kern van je contentmarketing: content offers om te downloaden
  2. Content die naar je offers leidt
  3. Sociale media die naar zowel niveau 1 als 2 verwijzen

Een echte contentmanager beheert en beheerst alle 3 de niveaus. Maar wat is nu het verschil tussen deze 3 schillen?

Content offers: deze vormen de kern van je contentmarketing. In zo’n offer bied je informatie aan die je niet “gratis” wil weggeven. Bijvoorbeeld een specifieke case met je cijfers in, interne documenten of informatie. Alles dat waardevol genoeg is om de gegevens van bezoekers mee te verzamelen.

Bijvoorbeeld: een content offer over contentplanning waarin je je volledige aanpak uit de doeken doet én screenshots van jullie eigen planning zet. Da’s waardevolle informatie!

Content die naar je offers leidt: je kan niet teren op je offers alleen. Je hebt andere, kleinere stukken content nodig die aan je offer gerelateerd zijn en je bezoekers naar je offers brengt. Het is een sneak peek. Een proevertje. En je offer: da’s een volledige maaltijd.

Bijvoorbeeld: deze blogpost over contentmarketing die naar het offer uit het eerste voorbeeld leidt ;)

Sociale media: op sociale media zet je posts met een catchy titel die naar je blogposts verwijzen, maar ook rechtstreeks naar je content offer. Spread the word!

Wil je dat je contentmarketing echt werkt? Dan moet je alle drie deze types evenveel aandacht geven. Zorg ervoor dat je je doelgroep aanspreekt, maak het interessant én wissel eens af met je formats. Niet alles hoeft een blogpost te zijn natuurlijk. Maar om je content goed bij te houden, is een planning onontbeerlijk. Wij pakken dat op een agile manier aan.