Content marketing: dit is jouw absolute basis

Content Strategie

We hebben het allemaal geleerd...ooit. Vooraleer je begint aan je eigen marketing moet je te weten zien te komen wie je doelgroep is.

Hands-on als we zijn, vergeten we nochtans graag en snel dat doelgroeponderzoek de eerste stap is. We zijn nu eenmaal doeners, we duiken graag meteen in de actie.

Wel, er is goed nieuws: een buyer persona maken is ook hands-on én je acties hebben resultaat achteraf. Dus, beste fellow marketer, hoe ga je nu weer aan de slag om je marketing af te stemmen op je doelgroep? Met een af te vinken stappenplan:


1. Segmentatie

Waarom moesten we nu ook alweer segmenteren? Als je 1 van deze 3 problemen ondervindt, is het goed om te starten bij marktsegmentatie:

  • Je biedt een bepaald product of dienst aan, maar je vindt niet de juiste manier om het te vermarkten.
  • Je weet dat er nog potentiële kopers zijn, maar je weet niet hoe ze te bereiken.
  • Je vraagt je af hoe groot je potentieel aan mogelijke kopers nog is.

Op basis van wat je uitdagingen zijn, kan je gaan segmenteren op locatie, demografie, sociaal-economische, koopgedrag...


2. Doelgroeponderzoek

Je kent nu je segmenten? Dan gaan we aan de slag met interviews.

Kies een representatief aantal klanten uit elk segment en nodig hen uit voor een interview.

  • Dit kan bij jou in de zaak, 
  • bij hen op kantoor of 
  • als je tijd wilt besparen voor beide partijen, doe je het gewoon via Skype.

Interviews zijn een investering van maximum een half uurtje, waaruit je enorm veel informatie van je klanten te weten komt.

Door gerichte vragen te stellen, hoor je van de klant zelf wat hun doelstellingen en beperkingen zijn wanneer ze in contact komen met jouw merk.

Download de whitepaper: een stappenplan voor klantgerichte marketing.

3. Buyer persona’s

Sommigen zijn helemaal pro, anderen zien er het nut niet van in. 

Ik sprak al met bedrijven die hun buyer persona’s zodanig hadden uitgewerkt dat deze vooraan aan de receptie levensgroot in karton een plaats hadden gekregen.

Zij wisten exact wat hun persona’s deden, dachten en voelden. Andere bedrijven houden het op data en doelgroepen. Nog andere bedrijven houden het gewoon op 1 buyer persona.

Wat werkt voor jou, levert het beste resultaat. Buyer persona’s zijn in onze ervaring een handig werkinstrument.

Heb je het soms lastig om je in de leefwereld van je klanten in te leven? Buyer persona’s zijn vaak het antwoord op heel wat vragen.


4. Customer journey mapping

“We investeerden heel wat tijd in buyer persona’s, maar we gebruiken ze niet.”

Wat we ook wel eens te horen krijgen is dat buyer persona’s niet praktisch zijn.

Eens ze opgesteld zijn, werkt het gewoon niet. Een customer journey opstellen kan hier de oplossing bieden. Als je over een actiegerichte en visueel uitgewerkte buyer persona beschikt, kan je een idem dito customer journey opstellen. 

In deze reis van je ideale klant breng je de contactmomenten met je merk in kaart. Elk contactmoment kan je zo gaan optimaliseren. Ook na de aankoop is customer journey mapping nog belangrijk.

Klanten behouden vergt immers 5 keer minder moeite dan nieuwe klanten zoeken. 


5. Concurrentieanalyse

En dan wil je uiteraard te weten komen wat die concurrentie van jou doet. 

Via een repertory grid achterhaal je jouw positionering. Deze methode is een ideale aanvulling op kwalitatief onderzoek zoals interviews en kwantitatief onderzoek zoals enquêtes, user tests of andere bevragingen.

Dankzij een goed opgebouwd repertory grid lees je tussen de regels van de antwoorden van je klanten. Als marketeer ga je graag meteen aan de slag. Zo zijn wij ook. 

Heb je daar hulp bij nodig? Download de whitepaper: een stappenplan voor klantgerichte marketing.