Content marketing voor je kmo: is dat wel nodig?

Content Creatie

Wat als je al jouw efforts in publiciteit zou kunnen meten? 

En wat als je direct inzicht had in hoeveel je investeringen opbrengen:

Worden je advertenties opgepikt en welk resultaat ze hebben?

Gaan klanten, via je advertentie, nieuwsgierig naar je product op zoek? 

Denken ze over jouw bedrijf nu net zoals al de rest van je concurrentie?

En kiezen ze dan maar gewoon de dichtstbijzijnde dienst?

Content marketing is constant adverteren op lange termijn. Niet met advertenties maar met je eigen straffe merk, met wat jij te bieden hebt aan je klanten.

  1. Content marketing: wat bereik je ermee?
  2. Waarom SEO teksten voorzien op je website?
  3. Content marketing budget: hoeveel investeer je?
  4. Hoe begin je aan je eigen blog?
  5. Wat doe je best op social media?
  6. Start met een content marketing plan 


1. Content marketing: wat bereik ik ermee?

Content marketing is constant adverteren, gewoon met je eigen kwaliteitsvolle product en keigoede service.

Je vertelt op een enthousiaste manier hoe je jouw klanten kan helpen. En dat online.

Je hoeft dus niet te investeren in grote, tijdelijke campagnes alleen, maar je spendeert de nodige tijd en energie in je website, je social media, een app of een landingspagina.

Zo weet je (potentiële) klant je altijd te vinden en word je ook zichtbaarder online.

Alle content die je aanmaakt is doeltreffend en de resultaten gaan langer mee.

Je bereikt dus een groter publiek en je kan meteen aan de slag.

Welke content kan je dan aanbieden online? Je denkt misschien dat je helemaal geen teksten, mooie foto’s of video’s hebt. 

Wij geloven dat je dat wel hebt. 

Dankzij interviews, workshops en andere technieken ontdek je pas hoeveel waardevolle content er over je organisatie te publiceren valt.

Met relevante artikels, foto’s of video’s die voortkomen uit die interviews en workshops inspireer je jouw doelgroep en laat je zien dat je bedrijf kwaliteit levert. 

Elke post, tweet of share maakt deel uit van een groter verhaal dat je doelpubliek engageert voor je merk. 

En meer engagement voor je merk zorgt uiteindelijk voor meer interesse in je producten of diensten en leidt tot meer klanten en rendement voor je KMO


2.Waarom SEO teksten voorzien op je website?

Eens je de content hebt verzameld: 

  • je hebt interessante teksten
  • achter-de-schermen-foto’s om op social media te posten
  • een whitepaper met alle informatie die je jouw klanten kan bieden over de trends in je sector

is het belangrijk deze niet zomaar op je website, social media of in je app te plaatsen.

Het zou jammer zijn al je efforts in het schrijven van je teksten te minimaliseren door ze niet te optimaliseren voor zoekmachines. 

SEO of zoekmachineoptimalisatie is je teksten voor online media verbeteren door bijvoorbeeld met keywords te werken.

Maar er komt meer bij kijken: schrijven voor Google is iets wat je zelf kan leren.

In onze workshop SEO teksten schrijven kom je er meer over te weten.


3. Hoeveel investeer je best in content marketing?

Is content marketing ook echt iets waar je als kmo veel tijd in wilt investeren?

Ja. Waarom? 

  • Contentmarketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert ongeveer 3 keer zoveel leads.
  • 60% van je potentiële klanten zoekt een product uit na er content over te lezen.
  • 70% van je potentiële klanten hoort liever iets over je bedrijf via een artikel dan via een advertentie.
  • 60% van de B2B marketeers gebruikt het web verkeer om hun succes te meten.

Maar er zijn meer voordelen. Een content marketing strategie stimuleert bijvoorbeeld collega's om online hun kennis te delen zodat ook dit prospects en klanten aantrekt. Concurrenten worden op deze manier minder relevant aangezien prospecten op zoek gaan naar de kennis en de persoonlijkheid van een bedrijf. En geen ander bedrijf is zo uniek als het jouwe. 

Deze vorm van inbound marketing is bovendien erg goedkoop. Als je het goed doet,

kan bloggen een heel erg goedkope manier van promotie worden: lezers gebruiken Google meestal om antwoorden op hun problemen te vinden. Door de juiste teksten te schrijven met gebruik van trefwoorden, vinden prospects vanzelf hun weg naar je website. 

Hoeveel je nu best investeert in deze vorm van marketing hangt af van hoeveel leads je wilt genereren, welke je doelstellingen zijn voor je brand en hoeveel resources je kan vrijmaken voor je marketing en sales.

Kom je babbelen over je content marketing? Maak nu een afspraak met Kitty, zij helpt je beslissen hoe en waarin te investeren.

content marketing infograph

4. Hoe begin je aan je eigen blog?

blog quote

Heb je als bedrijf nog geen blog? Dan kan je heel makkelijk in Wordpress beginnen bloggen. 

Zelf een blog opzetten kan je makkelijk stap voor stap leren via deze tutorial:

https://www.youtube.com/watch?v=KKofWVEbfLQ

Heb je al een website? Dan ga je meteen aan de slag met SEO teksten. Een goede blog schrijven is cruciaal om leads te genereren en je kan het op verschillende manieren doen. 

Om te bloggen hou je deze 2 gouden regels in gedachten:

Kwaliteit boven kwantiteit

De hoge kwaliteit van je blogposts is belangrijker dan het produceren van veel content. Met andere woorden: je lezers moeten ook echt iets hebben aan je blogpost.

Concentreer je dus best op 1 onderwerp per blogpost.

Communiceren boven schrijven

Daarnaast hou je best in gedachten dat communicatie cruciaal is als het gaat om bloggen. Een blog moet een informeel platform zijn, je prospects en klanten moeten via je blog de kans krijgen om met je bedrijf te communiceren. Voorzie dus ook de mogelijkheid het artikel te becommentariëren, een afspraak te maken na het lezen of het artikel te delen.

Nu je content hebt om te delen met je doelpubliek, je prospects en je klanten, wil je hen er ook mee bereiken.

Je blogs worden immers pas gelezen als je ze ook deelt zodat ze gezien worden via je social media kanalen.
Een social media strategie: hoe pak je dat aan?


5. Wat doe je best op social media?

Vermijd stress bij het posten op social media door te plannen.

Publiceer je social media op je social media kanalen wanneer je doelpubliek online is. 

Ga na in je Facebook-, Instagram- en LinkedIn-bedrijfsprofiel:

  • wanneer je posts geliket worden
  • welke posts het meest gedeeld worden
  • welke kanalen het meeste engagement opleveren.

Op basis daarvan kies je welke content je deelt, waar en wanneer.

En die posts plan je op voorhand in.

Hiervoor ga je aan de slag met een social media kalender.

Download hier je content kalender template


6. Start met een content marketing plan

Een B2B content marketing strategie focust op het doen groeien van je leads, door het creëren en delen van kwalitatieve content. 

Het begint allemaal met het ontwikkelen van content ... gemaakt om leads te genereren.

Jouw content is de basis voor het maken van sterke relaties met je gebruikers. Een solide content strategie ondersteunt jouw zakelijke doelstellingen en vormt de basis voor elk digitale marketing project, van creatie tot de lancering, van search tot conversie.

Je inspanningen eindigen niet wanneer je een nieuwe site of een nieuwe campagne lanceert. 

Het continu meten van de effectiviteit door het verzamelen en analyseren van gegevens is ook een deel van de job, net als proactief aanpassingen aanbevelen aan de effectieve digitale marketing strategie.

Bij GUMM gaan we net die stap verder, we werken eraan om jouw content marketing strategie vorm te geven en de branding van je merk te verbeteren. 

Zin om eraan te beginnen? Schrijf je in voor onze content marketing opleiding in Gent of kom babbelen met Kitty voor een content marketing plan op maat.