GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

Employer branding in 5 stappen

Employer branding kan je heel wat positiefs opbrengen: het vergemakkelijkt de weg van de juiste kandidaten naar je merk en vergemakkelijkt werving en selectie.

En het tegendeel is ook waar: uit onderzoek door Harvard Business Review en ICM Unlimited blijkt dat een bedrijf met een slechte employer branding reputatie tot $4,723 meer per aanwerving betaalt. De moeite waard dus om te investeren in employer branding van je merk. Hoe begin je eraan?

1. Maak buyer persona’s van je kandidaten

Om te ontdekken welke kandidaten het nu net zijn die je wilt aantrekken, heb je een goed gedefinieerde doelgroep nodig. Ook wel buyer persona’s genoemd.

Misschien is je doelgroep te breed gedefinieerd of misschien richt je je momenteel simpelweg niet op het juiste type kandidaten.

Op basis van van marktonderzoek en data gaan employer branding specialisten op zoek naar hoe die buyer persona’s eruit zien voor jouw merk.

Dit kan een aantal diepte interviews inhouden om je bedrijf en de mensen die er werken beter te leren kennen.

En er is meer. Employer branding marketeers doen onderzoek naar je concurrenten, de markt in het algemeen en bovendien nemen ze deze buyer persona’s mee om er zich achteraf voor de content voor jouw employer branding marketing op te baseren.

Tip: Ga zelf ook al eens spieken bij concurrenten die een fijne employer branding experience hebben. Ze kunnen je een beeld geven van wat je graag zelf wilt veranderen en wat je helemaal niet relevant vindt voor je eigen merk.

2. Employer branding experience op je website

  • Heb je een landingspagina voor je vacatures?

  • Misschien heb je wel een complete jobsite voor je merk of

  • heb je gewoon een deel van je website gewijd aan hoe het is om bij jullie te werken?

Welke oplossing voor jouw merk het beste werkt is afhankelijk van je employer branding strategie.

Een strateeg bekijkt jouw carrièresite en gaat op zoek naar informatie alsof hij of zij een kandidaat is. Wat komen we te weten over je bedrijf, de cultuur, de teams of de werkgelegenheid?

Hoe is het om te werken bij je bedrijf? En dan gaat het niet om wat er letterlijk verteld wordt door het management, maar wat mensen én klanten ervaren wanneer ze omgaan met je bedrijf.

De specialisten ter zake doen een SEO audit en een UX audit: is je jobsite makkelijk te gebruiken en wordt hij gevonden in de Google zoekresultaten?

 

3. Hoe doet je bedrijf het op social media?

Je beschikt over meer dan 1 digitaal kanaal om mensen te bereiken die potentiële kandidaten zijn voor je merk.

Rekruteren is steeds meer een kwestie van het optimaal inzetten van alle kanalen die relevant zijn voor je merk.
Die relevante kanalen ontdek je tijdens het onderzoek naar je buyer persona’s. Op welke kanalen zijn deze mensen actief en op welke helemaal niet?

Ook je sociale media strategie is een onderdeel van je employer branding experience.

Om alle kanalen en alle medewerkers op 1 lijn te krijgen is het noodzakelijk te starten met een audit van je verschillende social media kanalen.

Welke kanalen bestaan er, wie post wat wanneer waar en is de boodschap die je verspreidt homogeen?
Indien er bepaalde trainingen nodig zijn om medewerkers op te leiden hierin, overweeg je best dit zo snel mogelijk te doen. Zij zijn namelijk de beste ambassadeurs van je merk om personeel te werven en te selecteren.
 

4. Bouw aan je recruitment marketing

Bouwen aan het nieuwe employer brand begint pas als de basis ok is. Zijn al je kanalen (ook offline kanalen) gestroomlijnd? Dan is het tijd om jobbeschrijvingen onder de loep te nemen.

De vacatures die je de wereld in stuurt moeten consistent zijn qua:

  • inhoud

  • kwaliteit en

  • tone of voice.

Over je gehele bedrijf moet er een consistente uitgaande communicatie bestaan als het je recrutering aangaat. Dit wil ook zeggen dat je dezelfde toon, hetzelfde beeld uitdraagt bij evenementen, beurzen, trainingen,...

 

5. Employer branding experience

Daarna is het tijd om te optimaliseren.

Je beschikt in dit stadium zowel over data van je jobsite, je social media kanalen, je evenementen, trainingen, beurzen maar ook en vooral: je kandidaten zelf.

Bij elke stap van het proces werving en selectie is het belangrijk feedback te vragen aan de kandidaten zelf die de stappen doorlopen.

  • Hoe ervoeren ze de snelheid van de communicatie?

  • Liep de selectieprocedure zoals verwacht?

  • Werden ze hiervan op voorhand op de hoogte gebracht?

  • Voldeed het selectiegesprek aan hun verwachtingen?

  • Wat kan je anders aanpakken om hun ervaring te optimaliseren?

Employer branding is een eenvoudig proces en helemaal uniek voor jouw merk. Je inzet op dit vlak wordt dan ook snel beloond.
Ben je klaar om zelf aan de slag te gaan om meer kwaliteitsvolle kandidaten te rekruteren?

We helpen je op weg naar de juiste employer branding experience.


 

Lieve Scheirlinckx