GUMM • Agile marketing agency
Agile marketing agency

When content is king

Met onze blog probeert GUMM je op de hoogte te houden van alle nieuwtjes, trends en evoluties binnen de wereld van marketing

10 nieuwe Facebook features die je moet gezien hebben

 

Juni dit jaar, Facebook kondigt een resem ingrijpende en minder ingrijpende updates aan. Video, de strijd tegen clickbaits en audience optimalisatie, een bloemlezing.


1. Video omslagen voor je business pagina

Facebook heeft een video-formaat getest  voor de omslagen van bedrijfspagina’s en dit is nu voor alle pagina’s beschikbaar gemaakt. De video moet aan de volgende criteria voldoen:
- cover video’s moeten minstens 20 seconden lang zijn, maar niet langer dan 90
- de aanbevolen afmetingen zijn 820 op 462 pixels
- de video speelt uit zichzelf af in een loop

De video kan gewoon op dezelfde manier geüpload worden als afbeeldingen.

2. Facebook live krijgt verschillende updates

Er zijn twee nieuwe mogelijkheden voor Facebook Live: “Live Chat with Friends and Live With.” Je zou nu de optie hebben om bij een Live video ook te videochatten met een Facebookvriend. “Live With” maakt het dan weer mogelijk om side-by-side Live te gaan met één van je Facebookvrienden.

3. Je kunt nu GIFS posten in comments

Sinds 15 juni kan elke Facebook-gebruiker GIFs gebruiken in de comments.

De GIFs werden toegevoegd ter ere van de dertigste verjaardag van het GIF format. Verschillende services zoals Giphy en Tenor maken het mogelijk om GIF’s op te zoeken en daarna kun je ze posten in de comment box.

4. Adverteerders krijgen meer controle over hun ad-plaatsing

De komende maanden lanceert Facebook nieuwe tools om adverteerders meer inspraak te geven in de plaatsing van hun ads. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om lijsten met publishers en apps te blokkeren.

De updates zijn onder andere:
- Meer transparantie vóór het lanceren van de campagne: je zult namelijk een lijst kunnen zien van de plekken waar je ads mogelijk zullen belanden
- Dankzij geblokkeerde lijsten (op account-niveau) wordt het makkelijker om ads niet op bepaalde plekken te laten verschijnen
- In Audience Network zul je kunnen kiezen welke plaatsing en formats je wilt voor je video’s, bijvoorbeeld: native, interstitial, in-stream.

De updates gelden voor Audience Network, Instant Articles en in-stream ads.

5. Je kan nu full-width ads creëren voor Audience Network

Facebook kondigde deze update voor zijn mobiele advertentie netwerk aan op 25 mei. Volgens een studie door Facebook zouden ads over de volledige breedte van het scherm voor 58% meer CTR zorgen en 34% meer CPM.

6. Facebook heeft nieuwe Canvas Ad templates toegevoegd

Een kort overzicht van de formaten:
- Krijg nieuwe klanten: zet je verhalen van websites en landing pagina’s over voor meer conversie
- Verkoop producten: maak het ontdekken en kopen van producten in deze visuele omgeving makkelijker
- Presenteer je business: combineer video met foto voor een grotere brand awareness

Canvas Ads zal daarbij trouwens ook automatisch afbeeldingen van je landingspagina’s binnenhalen, zodat het nog gemakkelijker wordt om nieuwe Canvas Ads te maken.

7. Kleine veranderingen voor Facebook Messenger

Een visuele update moet de navigatie in de app verbeteren. Het nieuwe home screen heeft nog steeds zijn Stories feature en Messenger Day maar de nadruk ligt nu op sneller contact maken met alle mensen en businesses.

De bovenbalk heeft tabs voor Berichten, Actief en Groepen. De onderste balk heeft tabs voor Home, Calls, People en Games. Facebook heeft ook een rood puntje toegevoegd dat de aandacht trekt naar niet-gelezen berichten, telefoontjes en andere activiteit.

8. Nieuwe features voor fotoalbums

Facebook albums ondersteunen nu ook video’s en check-ins. Je zou ook je favoriete album op je pagina kunnen tentoonstellen.

9. Facebook zal striktere regels hebben tegen clickbait

Drie nieuwe updates moeten gebruikers helpen bij het ontwijken van clickbait en het vinden van meer authentieke posts.

Clickbait wordt nu niet enkel getarget op het niveau van domain en pagina maar ook op het niveau van de individuele post. Om de clickbait nog meer terug te dringen zal Facebook nu namelijk ook kijken of de headline van een post vals speelt.

Dit algoritme wordt ondertussen niet alleen toegepast in het Engels maar ook in verschillende andere talen: Duits, Arabisch, Spaans, Frans, Portugees, Italiaans, Thaïs, Vietnamees en Chinees.

Er wordt kortom dus aangeraden om clickbait-achtig nieuws en dergelijke achterwege te laten en de focussen op de kwaliteit die Facebook vereist.

10. Je kan je target audience optimaliseren

Deze functie is er al een tijdje maar zeker het opnieuw vermelden waard. Elke keer dat je een nieuwe Facebook post publiceert heb je de mogelijkheid om doelgroepoptimalisatie toe te passen. Dit helpt om de juiste mensen te bereiken omdat het inspeelt op de verschillende interesses van gebruikers.

Als je op het optimalisatie icoontje klikt krijg je een pop-up venster waarin je kunt selecteren op welke interesses je wilt focussen.

Als je Facebookpagina meer dan 5000 likes heeft, dan heb je deze optie tot doelgroepoptimalisatie sowieso al tot je beschikking, anders moet je het activeren.

Ga naar “Instellingen” rechtsboven, dan naar “Algemeen” en klik op “Doelgroepoptimalisatie voor berichten”. De optie aanvinken en bevestigen en je bent klaar om die interesses te gebruiken.

Je kunt via deze optie trouwens ook de zichtbaarheid van je berichten beperken op basis van geslacht, leeftijd, taal en plaats.

__________

Hulp nodig bij jouw sociale media campagne?

 
Caroline Tilleman