Hoe SEA rendeert voor je kmo

SEO

Het principe van SEA (en bij uitbreiding SEO) is eenvoudig. Iemand die iets online wil kopen of bestellen geeft een zoekwoord in en de zoekmachine probeert de juiste resultaten voor deze persoon naar voren te brengen. Dus daar wil je als bedrijf met je site ook aanwezig zijn. Liefst bovenaan, want veel verder dan pagina 1 of 2 geraakt de ongeduldige surfer meestal niet.

Anders dan bij SEO, waar je op organische zoekresultaten mikt, betaal je via SEA zoekmachines om bij bepaalde zoekwoorden jouw website hoog te laten scoren. Het meest bekende voorbeeld hiervan is Adwords van Google. Maar hoe gaat dit proces precies in zijn werk en welke voordelen haal je er als kmo uit? In deze blog geef ik je enkele manieren waarop SEA jouw bedrijf op de eerste plaats zet in de zoekresultaten van jouw doelpubliek.

De voordelen van SEA


Je adverteert enkel op relevante zoekwoorden
Concreet bied je bij een SEA-campagne op bepaalde zoekopdrachten, zodanig dat wanneer een bezoeker één van deze keywords ingeeft, jouw advertenties als eerste naar boven komen in de zoekresultaten. Je beslist zelf bij welke woorden je wel en niet zichtbaar bent. Een content agency ziet zijn advertenties graag verschijnen bij ‘content creatie’ maar niet voor ‘marktonderzoek’ of ‘vertalingen’. Hoe relevanter je keywords, hoe relevanter de bezoekers die je naar je website leidt.

Je bereikt je doelgroep op het juiste moment
Met zoekmachine adverteren bereik je de mensen op het moment dat ze actief op zoek zijn naar informatie over diensten of producten die jij aanbiedt. Het juiste moment dus, want deze bezoekers staan al wat verder in de aankoopfase. Ze weten al wat ze willen, alleen nog niet waar of bij wie. Met overtuigende en relevante advertenties kan je hen op dit cruciaal moment overtuigen van je meerwaarde. Bovendien kan je jouw campagnes op elk moment laten starten en pauzeren, om zo in te spelen op bepaalde seizoenen, gebeurtenissen of acties.

Je betaalt per klik
In Google Ads kan je jouw biedingen baseren op een cost per click (CPC) model. Dit wil zeggen dat je enkel betaalt wanneer een zoeker op je advertentie klikt, dus niet voor het aantal keer dat je advertentie verschijnt in de resultatenlijst. Hoeveel zo’n klik precies kost hangt af van heel wat factoren zoals de concurrentie, kwaliteit van je advertenties en de positie waarop je verschijnt. Dit kan dus voor elk keyword in je campagne verschillen. De biedingen voor je advertenties hou je best voortdurend in de gaten om ze wanneer nodig te verhogen of te verlagen. Doordat je een maximumbod en -budget kan instellen, kan je perfect de controle behouden op het vooropgestelde budget. Je betaalt dus maar zoveel als je zelf wil betalen.

Het is geschikt voor elk budget
Door het slim inzetten van de goede keywords, overtuigende en relevante advertenties, de juiste biedingen en een relevante landingspagina, kan je een succesvolle campagne laten lopen tegen een zo laag mogelijke prijs. Dit zorgt ervoor dat het voor kmo’s en lokale ondernemingen mogelijk is om te concurreren tegen de grote bedrijven. Je hoeft helemaal niet over de grote marketingbudgetten te beschikken om in de zoekmachines te adverteren, je moet er gewoon slim mee omgaan!

Bij GUMM kunnen we je zeker verder helpen met het opzetten van een SEA-campagne. Ben je geïnteresseerd? Stuur me dan een mailtje en we plannen direct een afspraak in!