Jouw Instagram strategie: nooit meer random posten

Social Media

Weet je het zo nog niet, waarom je nu eigenlijk op Instagram zou posten als B2B merk? Je verkoopt bovendien diensten, geen producten, dus dat gaat toch helemaal niet lukken? 

Met een plan en een doel kom je erachter of B2B social media marketing iets is voor jouw bedrijf:

Is Instagram het juiste kanaal voor jouw bedrijf? Wat post je daar dan op?

Gaan je posts wel geliket worden en hoe krijg je meer volgers?

Met deze handige instagram-voor-B2B-roadmap hoef je niet meer toe te kijken, maar boost je zelf het engagement rond je merk.

Alleen jij kan authentiek zijn

Je ziet concurrenten voorbij komen op social media, ook op Instagram.

Toegegeven, ze doen het niet slecht. En toch… jij zou het anders doen. 

Dat anders, dat is jouw verhaal. 

Je eigen verhaal over hoe het er bij jou in je bedrijf aan toe gaat, de klanten waar jullie voor werken, de manier waarop je bedrijf gestructureerd is.

Meer dan genoeg content aanwezig dus in je bedrijf om te delen, te posten en te reposten op social media.

Hoe je dat doet? Je hebt ook je eigen manier om dat te doen: als je je klanten met ‘je’ aanspreekt, doe dat dan ook zo online. 

Kies voor een bepaalde filter en laat eventueel je de kleuren van je logo terugkomen in je Instagram posts. Zo creëer je een geheel eigen stijl die snel herkenbaar is voor je klanten.

Deze zaken zijn jouw:

  • tone-of-voice, 
  • design
  • en branding

Instagram is hét kanaal bij uitstek om jouw verhaal te vertellen in beelden en short copy, met plenty hashtags. 

Geen random posts dus, maar vanaf nu zit er een plan achter jouw B2B social media marketing. 

Meer leren? Schrijf je nu in voor de social media opleiding in Gent


Doelen en een social media marketing plan voor je post

Welke doelstellingen dat dan zijn, dat bepaal je zelf. 

B2B-posts zorgen voor meer engagement als je weet wat je wilt bereiken:

  • Verhoog je merkbekendheid
  • Toon je bedrijfscultuur
  • Breng je team onder de aandacht en rekruteer nieuw talent
  • Verhoog klantbetrokkenheid en loyaliteit
  • Breng producten en diensten onder de aandacht
  • Optimaliseer ervaringen op je events
  • Deel bedrijfsnieuws
  • Bouw aan een meer betrokken community
  • Contacteer influencers
  • Stimuleer leads en traffic naar je website

1. Actie in de taxi

Social media is ook doen. Niet te veel over nadenken, maar meteen in actie schieten. Deze tactieken werken op Instagram en kan je makkelijk al proberen voor je eigen merk:

  •  User generated content

Door je collega’s content te laten creëren, laat je zien hoe het echt is om bij jou te werken. Handig om je employer branding te promoten. 

Ook reposts van klanten die je merk vermelden of posts van klanten die jouw oplossing aanprijzen zijn posts waar je engagement mee verhoogt.


  •  Inspireer in je posts

Posts met quotes, een achter-de-schermen-foto of een video van hoe je tewerk gaat is inspirationele content. Je vertelt bij je posts in het kort wat je doet en waarom en hoe leuk dat is of wat voor een uitdaging dat is voor je team.

Stories op Instagram kan je nu ook bewaren op je bedrijfsprofiel. Maak hiervan gebruik om een achter-de-schermen video van je team in actie te maken.


Recap: je hebt meer dan likes nodig

Probeer het uit, post, doe hashtag-onderzoek en bekijk je Instagram analytics om te zien wanneer je best post en welke posts met welke hashtags het beter doen.

Niet alleen likes zijn belangrijk. 

Engagement met je posts, en dus ook comments op die posts, zorgt ervoor dat je opvalt in de feed van je volgers en meer volgers krijgt.


Zie je het helemaal zitten maar kan je nog enkele tips gebruiken?
Schrijf je in voor onze social media opleiding in Gent


”Voor mij is deze manier van opleidingen volgen de beste manier opdat er iets blijft hangen, het was geen sales talk!” 

-Frederik Goossens founder pro-link engineering en deelnemer van de social media jam in Gent