Instagram voor B2B: 5 tips om je bedrijf Insta-famous te maken

Content Creatie

Uit rapporten blijkt dat 47 procent van de millennials en generatie X’ers tegenwoordig geen tv kijken. In plaats daarvan consumeren ze video-inhoud van apps en smartphones. Starten met reclamecampagnes via apps zoals Instagram en IGTV was nooit makkelijker. Met 5 eenvoudige tips help ik jouw boodschap visueel communiceren en in enkele klikken betrokkenheid creëren met je merk.

1. Gebruik authentieke content

Vergeet stockfotografie en promotionele beelden - het is tijd om in realtime te communiceren. Op Instagram willen je potentiële klanten en leads authentieke inhoud die een persoonlijke blik biedt op de huidige cultuur en het productaanbod van je bedrijf.

Realtime inhoud, zoals live video / live streaming, is ongefilterd en persoonlijk. Het voegt een broodnodig menselijk element toe aan B2B-bedrijven en helpt je om een echte band te vormen met je publiek. Zeer professioneel uitziende inhoud kan vaak koud en emotieloos aanvoelen - jouw klanten willen weten dat er echte mensen en echte verhalen achter je digital marketing zitten.

2. Doe het snel en wissel af

Met je smartphone kan je heel eenvoudig foto's of video's op Instagram plaatsen:

  • Swipe de toepassing gewoon omhoog
  • druk op de knop Toevoegen en 
  • selecteer de foto of video die je wil uploaden 

- zo simpel is het.

Het voordeel is dat je geen tijd hoeft te besteden aan je content marketing. Je kan waar en wanneer dan ook iets uploaden, zonder veel planning of bewerking. Verschillende soorten content trekken niet alleen verschillende leden van je doelgroep aan, maar tonen ook verschillende kanten van je bedrijf. 

3. Vertel met elke post een verhaal

Op Instagram verzamelen bedrijven met de interessantste verhalen het grootste publiek. Als je mensen naar je bedrijf wil trekken en in dialoog met hen wil treden, dan heb je een consistent en visueel verhaal nodig dat alle ruis op Instagram doorsnijdt.

Beperk je focus niet tot een algemene foto- en videofeed. Met de Instagram Stories-functie van Instagram kan je een slideshow van foto’s of video’s maken. Met deze montage vertel je een logisch en aantrekkelijk verhaal en geef je je publiek een persoonlijkere ervaring met je social media marketing.

4. Haal het beste uit de link in je bio

Hoewel Instagram geen links naar websites toestaat in de tekst van je berichten, kan je er toch één aan je Instagram-bio toevoegen. Je mag er maximaal 150 tekens gebruiken, inclusief een link. Je bio is trouwens dé perfecte plaats voor een link naar je laatste blogbericht of aanbieding. 

Anderzijds zijn Instagram Stories een geweldige manier om te linken naar je content marketing. Stories duren echter maar 24 uur - dit is een beperking, maar ook een fantastische tool om realtime aanbiedingen en waardevolle content te delen voor je B2B marketing.

5. Maak kennis met IGTV

Instagram is plots directe concurrent van YouTube dankzij IGTV. In vergelijking met Instagram Stories biedt Instagram TV bedrijven de mogelijkheid om langere video’s (max. 1u) te delen en eenvoudig aan video marketing te doen. 

Door je content op IGTV te focussen op de individuele consument creëer je een persoonlijke band met je doelpubliek. Op dit platform kies je specifieke influencers of ambassadeurs van je merk uit om jouw ideeën te promoten en bijna face-to-face een gesprek aan te knopen met jouw klanten.

Conclusie

Hoewel Instagram tot nu toe overwegend door B2C-merken is gebruikt, biedt het ook grote mogelijkheden voor B2B-bedrijven zoals het jouwe. Met de bovenstaande tips in gedachten heb je een krachtig hulpmiddel in handen - letterlijk in dit geval - om persoonlijk te communiceren met je doelpubliek.


Heb je nog Insta-vragen? Aarzel dan niet om mij te contacteren via simon@gumm.be.


Simon Corveleyn

SEO Copywriter NL & ENG