Je ATS is geen recruiter

Employer Branding

Je ATS is geen recruiter

Vanuit professionele activiteit ‘sharen’ we heel vaak de HR-tafel. Boeiende gesprekken die beginnen bij talent, oorlogen, over volledige duisternis en dan het licht aan het eind van de tunnel. Je had het misschien al begrepen. Laten we vooral zo weinig mogelijk het probleem aanpakken waar het hoort en laat ons verder inzetten op de 'wondere' technologie van het applicant tracking system. 

Beste mensen, een uitstekend ATS bestaat niet. Net zoals bij internetproviders, vliegtuigmaatschappijen en kabelbedrijven bestaan er tegenwoordig enkel gebrekkige opties. 

Het begin van deze software was nochtans veelbelovend: 15 jaar geleden was het immers de beste manier om een sollicitant op te volgen en te beheren doorheen het hele sollicitatieproces. Tegenwoordig hebben we echter zoveel nieuwe onderdelen aan het ATS toegevoegd dat we de kernwaarde van dit systeem uit het oog verloren zijn.

Op zoek naar een menselijker alternatief voor je ATS

Laten we eerst en vooral terugkeren naar de essentie: een ATS moet het beheer en de opvolging van profielen tijdens de sollicitatie eenvoudiger maken. Toch is eenvoud ver te zoeken in het bos van HR-vragen die een beloftevolle kandidaat vaak moet doorploegen. De oplossing? Een leeg blad papier.

Om je ATS terug menselijk te maken richten we ons eerst op de trechter die erheen loopt, je jobsite. We gooien alles overboord dat niets te maken heeft met het verhaal dat je over je bedrijf wil vertellen. Weg met die nietszeggende en slecht opgebouwde vacatures. Weg ook met die ellenlange lijsten van competenties en weg met de ‘levensveranderende’ ervaringen van je werknemers. 

Eens deze ballast uit de weg is, maken we plaats voor de kern van je verhaal: authentieke en betekenisvolle content. Hiermee leg je uit hoe het echt is om voor je bedrijf te werken. Je beschrijft je EVP (employer value proposition) in menselijke termen en je benadrukt wat je als werkgever onderscheidt van de concurrentie.

Daarom. De creatie van een persoonlijke employer branding!

Iedereen kent de kracht van goede content, maar vaak wordt de creatie ervan over het hoofd gezien. Wie schakel je namelijk in om je content te schrijven? Maak je van je recruiters schrijvers, of schakel je een deskundige in om artikels en white papers te schrijven?

Om een persoonlijke employer branding op poten te zetten moet je processen opbouwen waardoor iedereen zelf eenvoudig content kan toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld je collega’s van customer service vragen naar hun favoriete klantenverhalen of dat het sales team foto’s of korte video’s maakt van hun klanten met de vraag wat zij zo speciaal vinden aan jouw bedrijf.

Wanneer je van je eigen werknemers op deze manier ambassadeurs van je merk kunt maken heb je goud in handen. Via hun netwerken zal je content opgepikt en gedeeld worden en zal je mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Bovendien kan de ontwikkeling van deze spontane en ‘casual’ content je differentiëren van je directe concurrentie.

The great recruitment wall of ATS

Toch ontbreekt deze aanpak bij veel bedrijven. Wat houdt hen dan tegen? Eén reden: hun ATS hecht geen waarde aan content en heeft dat ook nooit moeten doen. 

Het resultaat gaat vaak als volgt: een talentvolle kandidaat is geïnteresseerd om voor jou komen werken. Hij vindt heel eenvoudig de weg naar je jobsite, raakt hopelijk overtuigd van de culture fit, maar wordt dan tegengehouden door een barrage aan vragen rond zijn professioneel profiel. Die info is essentieel voor je ATS, maar de sollicitant in kwestie zal hoogstwaarschijnlijk geen tijd of moeite willen steken in een omslachtig sollicitatieformulier.

Een beter alternatief is je kandidaten opvolgen als leads in een sales team. Je wil ze niet meteen binnenhalen in je bedrijf, maar je laat ze wel rustig kennis maken met je content. Ondertussen kan je bepalen wie ze zijn, waar ze mee bezig zijn en hoe je ze het best kan bereiken.
Een ATS zal nooit op deze manier kunnen omgaan met die ‘prospecten’, en het zal al zeker geen inzicht kunnen bieden in hun interesses en motivaties. Er zijn daarentegen verschillende oplossingen die de kandidaat wel centraal stellen en overtuigende informatie over je bedrijf doorsturen op basis van zijn/haar digitaal profiel.

Individueel rekruteren ‘zonder’ ATS

Een inspirerende merkbeleving is dé sleutel om meer werkzoekenden te engageren voor je bedrijf. Dit doe je niet door nutteloze gegevens in je ATS te proppen, maar wel door top-of-mind te worden bij je doelpubliek.

Met de individuele content van je eigen ambassadors kan je een persoonlijke relatie opbouwen met je kandidaten. Zij hoeven dan geen kennis meer te maken met de onpersoonlijke robot die een ATS is, maar kunnen direct gecontacteerd worden voor een menselijk gesprek met je recruiter.

Het resultaat is een positieve user experience waarbij de sollicitant gevrijwaard is gebleven van de administratieve rompslomp van je ATS.

Laat je ATS doen waar het goed in is

Deze verandering zet het ATS terug op zijn plaats: een systeem dat sollicitanten opvolgt zonder halfslachtige relaties te proberen opbouwen.
Laat je ATS een ATS zijn. Dwing het niet iets doen waar het nooit goed in zal zijn.

Geen science fiction, maar gezonde logica die de beperkingen van het ATS erkent en zich concentreert op de persoonlijke beleving van je kandidaten.

Simon Corveleyn

Content Marketer