Je personal brand als basis voor employer branding

Social Media

Werknemers zijn de meest betrouwbare bron van informatie over een bedrijf. Dat leren we uit het onderzoek van de Edelman Trust Barometer. Op elk vlak torenen ze uit boven experts, vertegenwoordigers en zelfs CEO’s. 

Het is dan ook niet verbazingwekkend dat steeds meer organisaties hun medewerkers aanmoedigen en ondersteunen om brand ambassadors te worden. Sociaal geëngageerde werknemers helpen zo hun bedrijf om meer talent aan te werven, beter te verkopen en sneller zaken te doen.

Met deze post leg ik je uit hoe jouw team op LinkedIn kan bijdragen aan de groei en het succes van de employer branding van je bedrijf.


1. Bouw aan je personal brand

Eerst en vooral zal je enkel mensen kunnen overtuigen van je boodschap als ze weten dat ze jou kunnen vertrouwen. Een ‘personal brand’ is gefundeerd op vertrouwen. Je eigen merk is wat jou onderscheidt van anderen en maakt dat jij opvalt in je sociaal netwerk. In mijn blogpost over 10 toptips voor je LinkedIn-profiel help ik je op weg.

Als ondernemer is het voordelig om je werknemers te ondersteunen die hun personal brand willen uitbouwen. Met dit steuntje in de rug kunnen medewerkers zelfzeker vanuit hun bedrijf communiceren naar de buitenwereld. Met meer vertrouwen in hun eigen expertise en skills zullen ze als brand ambassadors op hun beurt meer klanten en prospecten overtuigen van hun personal brand en het bedrijf dat ze vertegenwoordigen.


2. Deel of schrijf content via je bedrijfspagina

De impact van je bedrijfscontent op LinkedIn is niet te onderschatten. Het helpt je niet alleen betere talenten rekruteren, maar ook interesse creëren in de producten of diensten van je organisatie. En dat alles terwijl je werknemers hun sociale netwerken versterken. 

De eenvoudigste manier om content te lezen en te delen is via de bedrijfspagina van je organisatie op LinkedIn. Zorg ervoor dat je die pagina volgt, zodat de updates ervan op je LinkedIn feed verschijnen. Die updates kan je dan eenvoudigweg delen op je social mediakanalen. 

Daarnaast kan je als brand ambassador natuurlijk ook zelf blogs schrijven op LinkedIn om je eigen opinies, ervaringen en inzichten onder de aandacht te brengen. Zo breng je anderen nuttige kennis bij en ben je een inspiratie voor andere professionals. 


3. Vergroot je invloedssfeer

Elk individu heeft een persoonlijk en professioneel netwerk op social media. Door je interessante en relateerbare content te delen over je kanalen heen, heb je de kans om je invloedssfeer te vergroten. Je bereikt immers mensen die buiten de groep van je connecties, vrienden en volgers liggen. 

Hoe meer je deelt met je sociale netwerken, hoe verder je employer brand zich kan verspreiden en meer klanten kan aantrekken.


Conclusie

Zoals we hier gezien hebben is het belangrijk om maximaal profijt te halen uit je eigen potentieel bereik op LinkedIn. Maak gebruik van je persoonlijke en professionele netwerken om content van je bedrijf te delen en je organisatie plukt daar de vruchten van.