Zelf zoekwoorden onderzoek doen om hoog in Google te scoren

SEO

Schrijf je zelf websiteteksten?

Dan heb je zeker al gehoord van zoekwoorden en hoog in Google scoren. 

Je zet namelijk niet zomaar wat bedrijfsinfo of productinformatie op je website, maar de oefening bestaat erin te denken zoals je websitebezoekers.

SEO copywriting begint steeds bij je bezoekers of zelfs potentiële bezoekers: welke woorden gebruiken zij om jouw dienst of product te googlen?

En vanaf daar nemen we je mee op weg naar SEO-webteksten voor je site. Een how-to:

Wat is SEO?

SEO of zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je webteksten voor zoekmachines zoals Google.

Om je webteksten te optimaliseren heb je zoekwoorden nodig. Zoekwoorden zijn die woorden die je websitebezoekers gebruiken om je bedrijf, diensten en producten op te zoeken in Google.

Jij wilt uiteraard hoog scoren in google zodat je website snel en vaak gevonden wordt. Met keyword research of zoekwoordenonderzoek begin je meteen met de juiste zoektermen.

SEO is beginnen bij je doelgroep

Letterlijk: wat zouden je klanten en potentiële klanten googlen als ze naar jouw bedrijf, diensten of producten op zoek zijn? 

Begin met een aantal woorden die nu al op je website staan en gebruik zelf Google om te zien welke resultaten op de eerste pagina komen te staan.

Scroll ook naar beneden en maak gebruik van Google’s eigen voorstellen:

google search

Vind je nieuwe zoekwoorden? Ga er dan opnieuw mee aan de slag en zoek ook deze opnieuw op in de zoekmachine.

Tools voor zoekwoordenonderzoek

Betalende tools om een keyword-onderzoek te doen zijn over het algemeen aan de prijzige kant. Hieronder vind je enkele gratis opties om je keywords uit te breiden:


1. Ubersuggest

Ubersuggest van Neil Patel is gratis en geeft resultaten weer in het Nederlands. 

Je kan nu zoekwoorden uitkiezen waar je doelgroep vaak op zoekt en waar jouw concurrenten niet vaak gebruik van maken. 

Dit is de ideale combinatie om je pagina vindbaar te maken in Google.

ubersuggest


2. Ahrefs

De testversie van Ahrefs geeft je 7 dagen gratis toegang tot deze tool.

Praktisch, want je kan een kijkje gaan nemen naar welke keywords je concurrentie gebruikt.


3. Google zoekwoordplanner

Google geeft steeds minder data vrij omtrent zoekwoorden, je kan de zoekwoordplanner echter wel gebruiken om na te gaan of je zoekwoorden vaak gezocht worden.

Je verzamelde nu heel wat zoekwoorden. Om je onderzoek compleet te maken, bundel je nu deze woorden onder samenhangende thema’s.

Op basis van deze thema’s ga je immers aan de slag met landingspagina’s.

Landingspagina’s zijn je website-pagina’s die SEO proof zijn.

Om deze landingspagina's hoger te doen scoren in Google gebruik je nu de keywords per thema in al je teksten.

Meer weten? Wil je graag eens samen oefenen met de zoekwoorden voor jouw website?

Kom dan eens langs op ons eerstvolgende SEO event.