Jouw onderneming in de spotlights? Met de juiste keywords!

Analytics

Zowel voor jonge start-ups als gevestigde bedrijven is het enorm belangrijk om gezien te worden. Hoe beter je gevonden wordt door je potentiële klanten, hoe groter de kans dat zij ook echte klanten worden. Ook online is dat intussen heel belangrijk. 

Met keyword research ga je op zoek naar de juiste sleutelwoorden om de zichtbaarheid van jouw website te verhogen. Dit wordt ook wel keyword optimization genoemd en vormt de belangrijke beginfase van je search engine optimization (SEO). Begin je hier al met de juiste zoektermen dan zal je ervoor zorgen dat ook je SEO verbetert en je website hoger in de rankings staat en sneller gevonden wordt. 

Bots aan het werk

Eerst en vooral is het handig om te weten hoe die zoekmachines nu werken. De online zoekmachines gebruiken automatische ‘bots’ die het internet doorzoeken, online data verzamelen en dan beginnen met het categoriseren van al deze info. Die ‘bots’ zijn eigenlijk een soort zoekrobotjes die elke pagina op het web gaan doorzoeken en alle info daaruit categoriseren. Door die info te categoriseren kunnen ze relevante sites aanbieden aan de zoekers. Wanneer je dus aan keyword optimization doet, zullen de ‘bots’ je website beter kunnen categoriseren en dus ook beter kunnen aanbieden aan de juiste zoekers. 

Keywords in de praktijk

Klinkt allemaal fantastisch toch? Maar die keyword optimization heeft toch nog enkele verborgen moeilijkheden, want welke woorden gaan er nu net voor zorgen dat jouw bedrijf hoger staat in de zoekpagina’s? Gelukkig zijn er tegenwoordig een tal van tools die ons al goed op weg helpen om de juiste zoekwoorden te vinden. Meer nog, er zijn zodanig veel tools die beschikbaar zijn dat je bijna verdrinkt in alle keuzemogelijkheden. 


Onze favoriete tools

  • Met Ubersuggest kan je je website helemaal laten analyseren. Zo geeft deze tool aan welke sleutelwoorden je al hebt en welke je best nog kan toevoegen.  
  • Moz Pro heeft een optimalisatie tool om je pagina en sleutelwoorden te analyseren en te verbeteren.
  • De derde tool die wij graag gebruiken gaat aan keyword research doen is Semrush. Deze tool geeft ook suggesties over andere factoren van SEO.
  • De Google Keyword Planner, die onderdeel is van Google AdWords, gaat je ook helpen met het analyseren van je zoekwoorden en is iets meer gericht op de overschakeling naar een marketingcampagne via AdWords.
  • KeywordTool.io is een goed alternatief voor bovenstaande tools en is bovendien nog eens gratis ook. 


Hulp nodig bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw bedrijf? Philippe Demeyer van Gumm helpt je graag, met SEO-proof content en strategie. 

Philippe Demeyer

Een business developer met een creatieve geest, een gezonde dosis chaos en lef om dingen te durven en te vernieuwen.