7 link building tips om je SEO te verbeteren

SEO

Wil je meer verkeer op je website via zoekmachines? Dan is link building een must.

Het concept is simpel: je schrijft goede, interessante content die je doelpubliek inspireert. Wanneer je trouwe lezers op hun eigen website externe links creëren naar jouw content, dan doe je aan link building. En dat ziet Google graag gebeuren. Zij belonen jou met een hogere SEO-score en jij krijgt meer zichtbaarheid in hun zoekresultaten. 

In deze blog geef ik je 7 tips om zelf meer links naar je website te krijgen.

Tip 1: Vraag je relaties en partners om relevante links

Als je dit nog niet hebt gedaan: vraag je kennissen en business partners om een relevante link naar je website. Bij voorkeur niet op een verzamelpagina voor externe links, maar wel bijvoorbeeld als referentie in een klantcase. Je leveranciers zullen hier bijvoorbeeld graag aan meewerken om ook zelf uit te kunnen pakken met hun expertise.

Tip 2: Maak nuttige interne links

Een andere snelle manier om aan linkbuilding te doen is door nuttige interne links op je website te plaatsen. Let op: nuttig, niet onnodig. Hou steeds je lezer in je achterhoofd. Wanneer is het voor hem of haar relevant om naar een andere pagina te kunnen navigeren?

Tip 3: Schrijf gastblogs op relevante platformen

Gastblogs schrijven is nog steeds van grote waarde wanneer je dit doet op een site die daadwerkelijk meerwaarde aan haar bezoekers biedt en gerelateerd is aan de branche waarin je je begeeft. Let erop dat je in je gastblog niet opschept over je eigen product of dienst, maar echt een meerwaarde biedt aan de bezoeker.

Tip 4: Verhoog je geloofwaardigheid met recensies

Recensies vanuit onder andere Facebook, Google Maps en Trustpilot zijn enorm waardevol in je link building strategie aangezien ze ook links naar je website vormen. Vraag je klanten daarom actief om een review achter te laten bij deze platforms. Eventueel kan je hier een beloning tegenover stellen zoals een kortingsbon of deelname aan een winactie. Je mag overigens niet expliciet vragen om positieve recensies, wel om het achterlaten van recensies in het algemeen.

Tip 5: Doe beter dan je concurrentie

Met tools zoals Moz Pro of SEMRush kun je uitvinden wie jouw belangrijkste online concurrenten zijn. Je ziet ook op welke zoektermen of keywords ze hoog scoren. Kijk vervolgens eens bij je concurrenten welke succesvolle blogs of pagina’s ze over deze termen hebben geschreven.

Vervolgens kies je een van deze artikelen eruit en ga je over hetzelfde onderwerp schrijven. Met dat verschil dat jouw artikel tien keer zo goed is. Meer keywords, meer visuals, meer quotes van experts, enz. Het resultaat zal je op termijn meer links opleveren.

Tip 6: Leer van de links naar je concurrenten

Wanneer je echt goede content aanbiedt, kan je ook actief om backlinks vragen. Een slimme manier om dat te doen is door met een tool als Moz Site Explorer te controleren welke sites er naar de pagina’s van je concurrent verwijzen. Deze sites kan je vervolgens vragen of ze een link naar jouw (ongetwijfeld superieure) content willen opnemen.

Tip 7: Laat je bijstaan door professionele content writers

Link building is slechts een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. De absolute basis is content marketing over jouw bedrijf die goed geschreven is en interessant om te lezen. Heb je hier als bedrijf zelf geen tijd voor, dan schakel je best een externe partner in die gespecialiseerd is in het creëren van online content die aanspreekt en overtuigt. 

Wil je meer weten over hoe GUMM jouw online teksten naar een hoger niveau kan tillen? Contacteer me dan op simon@gumm.be en ik zorg voor een afspraak.