Opleiding of outsourcing, wat is het beste voor je start-up?

Digitale Marketing

Je bent goed bezig. Je start-up heeft zijn eerste klanten, een toffe website en jou als kersverse CEO. Maar nu moet je op zoek naar nieuw klanten of versterking voor jouw team. 

Investeer je in een opleiding zodat jullie de communicatie van je KMO intern kunnen opvolgen? Of besteed je de marketing beter uit, aan een freelancer of bureau? GUMM helpt je bij het maken van de juiste keuze.

Samenwerken met een agency of freelancer, hoe zit dat? 

Nog niet eerder met een communicatiepartner gewerkt? Geen zorgen, het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Samen met een bureau of freelancer ga je op zoek de juiste marketingmix voor jouw project. 

De meeste samenwerkingen bestaan uit: een kennismakingsgesprek, het opstellen van samenwerkingsafspraken en het effectieve opleveren van de content of strategie. 

Zo werkt samenwerken met GUMM ook. Bekijk onze content- en copy-aanpak.

Maar hoe weet je welke partner je nodig hebt? Bespreek dit eens met andere ondernemers - met welke agencies hadden zij al goede ervaringen? Je kunt ook gebruik maken van een platform zoals Sortlist of Freelancer.be, die speciaal voor jou op zoek gaan naar een marketingpartner. 

Het voordeel van outsourcing is natuurlijk de skills die dan tot je beschikking staan. Bij GUMM zien we bijvoorbeeld vaak klanten die graag online willen adverteren, maar die geen idee hebben hoe dat werkt. Wij kunnen dan helpen bij het opzetten van de nodige accounts en campagnes. Daarnaast voorzien we inschattingen van het budget en testen we verschillende afbeeldingen en copy. 

Waar je op moet letten bij een samenwerking: 

  • Vermijd last minute deals.
    Probeer op tijd op zoek te gaan naar een partner, zodat er voldoende tijd is om elkaar te leren kennen en (prijs)afspraken te maken. 
  • Wees zeker van je zaak.
    Vraag je voor de samenwerking af wat er belangrijk is voor jouw bedrijf. Wil je bijvoorbeeld een vaste groep trouwe fans opbouwen, of juist een breed publiek aanspreken met een actie? Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, ben je klaar voor het gesprek!
  • Maak duidelijke afspraken.
    Als je samen met je nieuwe contentpartner aan tafel zit, is het belangrijk dat jullie verwachtingen overeenkomen. Zet dus op papier welke resultaten er verwacht worden en voor welk budget. 

Zelf aan de slag met een opleiding, de moeite? 

Als je liever de controle over je communicatie binnen je eigen team houdt, kun je ook kiezen voor het volgen van een marketing opleiding. Zo biedt Google het Digitaal Atelier aan, waarin je met oefeningen en video’s de basis van online marketing meekrijgt. 

Als je iets dieper op de zaken wil ingaan, kijk dan uit naar een opleiding die aansluit bij jouw doelen. Je kunt je verdiepen in social media, adverteren via zoekmachine, SEO, community management of copywriting. Daarnaast zijn er ook opleidingen die meer sales-gericht zijn, zodat je digitale marketing ook aansluit op je sales cycle. 

“Voor een opleiding geldt steeds: 

Het verdient zichzelf terug als je tijd maakt om je learnings ook in de praktijk te brengen.”

Plan bijvoorbeeld maandelijks een ochtend in om effectief aan je content te werken of om je website te optimaliseren. 

Belangrijk bij het volgen van een marketing opleiding:

  • Kies voor hands-on.
    Bij het uitzoeken van een goede opleiding ga je best op zoek naar een praktische workshop, waarin je ideeën ook toegepast ziet. Zo kun je direct aan de slag met je nieuwe kennis. 
  • Wees eerlijk over je tijd.
    Maak een realistische inschatting van je planning. Ga je na de opleiding voldoende tijd hebben voor de uitvoering van de marketing? 
  • Stel duidelijke doelen.
    Cruciaal voor het slagen van marketing efforts is het vastleggen van concrete doelen. Op die manier krijg je een inzicht in het slagen van je project. Neem de opleiding én implementatie mee in je planning en doelen. 

Keuzestress: Opleiding of outsourcing?

Hoe kies je nu voor een beste aanpak voor jouw bedrijf? Laat je keuze afhangen van prioriteiten binnen je bedrijf. Heb je een drukke product launch gepland staan? Dan heb je misschien geen tijd. Een bureau of freelancer kan je ondersteunen met content en strategie. 

Bij een soft launch heb je meer tijd voor content creatie en storytelling. Dan is het interessant om een cursus te volgen en zelf aan de slag te gaan. Learnings kun je direct uittesten. Daarnaast kun je met je nieuwe skills ook bijdragen aan sales materiaal en product development. 

Kijk dus eens goed naar je prioriteiten en planning. Ben je klaar om te investeren in digital marketing? Bekijk onze opleidingen of ga het gesprek aan met Kitty