3 redenen om dringend je doelgroep te bepalen

Content Strategie

Zijn de marketing en sales inspanningen die je nu doet niet meer zo winstgevend als enkele jaren geleden?

Misschien is je marketing en sales focus op een bepaald product verschoven, maar weet je niet waar je je dan wel moet op focussen.

Als je het wel wilt weten, zit er maar 1 ding op: je doelgroep leren kennen. Segmentatie.

Wanneer is het hoog tijd voor jouw bedrijf om je doelgroep te bepalen?


1. Je communiceert geen klantgerichte value proposition op je website

Een value proposition is geen baseline. 

'Want ik ben het waard' van L'Oréal is een uitstekende baseline, maar geen value proposition.

Wat is het dan wel?

Een value proposition communiceert heel direct naar jouw klanten wat hun voordelen zijn als ze met jou in zee gaan.

Deze vragen helpen je bij het opstellen ervan:

  • Welk product of welke service verkoopt je bedrijf?
  • Wat is het uiteindelijke voordeel van het gebruik ervan?
  • Wie is je doelgroep voor dit product of deze service?
  • Wat maakt jouw aanbod uniek en anders?


2. Je lanceert een nieuw product, maar weet niet hoeveel investering dit verdient

Een nieuw product of dienst lanceren is altijd een beetje tasten in het duister. Toch? 

Dat hoeft het nochtans niet zo te zijn.

Segmenteren en je doelgroep bepalen is ook hier de basis van je strategische efforts.

Ken je je doelgroep, dan weet je hoe je hen kan bereiken en hoeveel inspanning nodig zal zijn om hen door je sales funnel te leiden.


3. Je wacht af wat de concurrentie doet 

Lijkt het alsof je steeds een stapje achter komt op de concurrentie? 

Met een duidelijk afgebakend segment creëer je waarde voor jouw doelpubliek en alleen voor hen. 

Wat jij hen biedt is op die manier zeer duidelijk. 

Zij hoeven niet naar de concurrentie te kijken, want jouw aanbod is net wat zij nodig hebben.


Segmenteren maakt je doelgroep zichtbaar.

Sales heeft een mening over je doelgroep, marketing zegt iets anders en finance heeft nog een ander oordeel. 

Wat als je nu eens je huidige doelgroep kon bepalen en je communicatie efforts kon focussen op één bepaald segment?

Je marketing en communicatie wordt op die manier veel gerichter en je ROI is groter.

Zo genereer je op een waardevolle manier nieuwe leads.

Want als je weet waar je klanten waarde aan hechten, dan kan jij die waarde voor hen invullen.


Wie is mijn doelgroep? Laten we dat samen bepalen!

Lieve Scheirlinckx

Digital Marketing Strategist