Hoger in Google komen: 10 simpele quick wins

SEO

SEO (Search Engine Optimisation) lijkt een moeilijke marketingterm, maar in feite gaat het hier over niks meer dan aanpassingen die jouw website makkelijker vindbaar maken in zoekmachines. 

Wat is SEO en hoe kan ik erop inspelen?

Deze checklist met 10 to do’s helpen je SEO optimalisatie voor je website te doen:

1. Google My Business

Stel je bedrijfsvermelding in op Google My Business zodat alle informatie te vinden is over je bedrijf wanneer je bezoekers op je merknaam zoeken.

Hierdoor hebben ze meteen toegang tot:

  • openingsuren
  • route naar je bedrijf
  • je contactgegevens
  • je website

2. SEO copywriting

Stop met schrijven van teksten zonder rekening te houden met Google. Je investeert beter in een eigen tone of voice, een eigen manier van communiceren en teksten die je bezoekers interesseren.

Want wat je bezoekers interessant vinden, wordt door Google opgemerkt en meer mensen worden naar een kwalitatief hoogstaande site doorgestuurd.

Maak je teksten dus scanbaar en gebruik:

  • bulletpoints
  • titels en ondertitels
  • een goede call-to-action

Zelf schrijven? Volg een half-daagse SEO copywriting workshop in Gent

3. Keywords

SEO copywriting is schrijven met keywords. Die keywords zijn woorden waarmee je bezoekers je online zoeken.

Google zal hen dus naar jouw website verwijzen als jij die keywords gebruikt waar zij naar zoeken.

Neem dus de tijd om een uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen vooraleer je website teksten schrijft om je site hoger in Google te positioneren.

4. Linkbuilding

Om voor je eigen site meer autoriteit op te bouwen, kijkt Google ook naar het aantal links die naar je site gelegd worden. 

Dit betekent namelijk dat de content die op je website staat te vertrouwen is en dus ook van een goede kwaliteit is.

Vraag dus aan partners om wederzijds links te leggen, ga op zoek naar opportuniteiten zodat sites met autoriteit naar jouw website linken.

5. Social media

Steeds meer wegen social media door in je SEO optimalisatie. 

Logisch want het genereert ook meer verkeer naar je website. 

Denk daarom aan een social media strategie die uit meer bestaat dan leuke info posten

Geef een kijkje achter de schermen op Instagram, post over de samenwerking met klanten of partners op LinkedIn of maak een filmpje op Facebook over je product of dienst.

Social media draait om het juiste platform vinden om de juiste content te delen met het juiste doelpubliek.

Social media workshop in Gent  volgen? Schrijf je hier in

6. PDF’s

PDF’s zijn geen goed idee als vervanging van gewone tekst op je site. Google houdt hier immers geen rekening mee als tekst op je website.

Kan je PDF’s vermijden door de tekst online te zetten? Dan kies je beter voor SEO copywriting.

7. URL’s

Je URL’s zijn een groot onderdeel van de structuur van je website. Bij zoekmachine optimalisatie is structuur belangrijk.

Hoe gestructureerder je website, hoe sneller Google verstaat wat je probeert duidelijk te maken en dus hoe beter de bot bezoekers naar je website kan sturen.

Check dus of al je URL’s dezelfde indeling hebben en duidelijk de boomstructuur van je website volgen.

8. Content kopiëren

Nog een no-go: copied content. Je webteksten moeten uniek zijn.

Dat wil niet zeggen dat je nergens op je site dezelfde tekst kan lezen, dat wil wel zeggen dat je geen grote stukken tekst letterlijk mag kopiëren.

Google zal dan voorrang geven aan de website waar het originele stuk content eerst stond zodat deze techniek niets uithaalt in je SEO optimalisatie effort.

9. Google Analytics & Google Search Console

Stel Google Analytics & Search Console in voor je website. Zo meet je zelf wat je SEO inspanningen opbrengen en krijg je inzicht in waar je kan optimaliseren.

10. Snelheid

De laadsnelheid van je website op desktop maar vooral op mobile is een belangrijke factor om hoger in Google te komen. 

Uiteraard omdat je zo snel de content aanbiedt die je bezoeker zoekt en dus voorrang krijgt in de zoekresultaten.

Google past zich steeds opnieuw aan de voorkeuren van ons zoekgedrag aan. Om je website hoger in Google te doen scoren, volg je deze updates op en pas je teksten en SEO-technische zaken aan, maar vergeet vooral niet te schrijven voor de bezoekers van je website.

Je doelgroep leren kennen, je verhaal vertellen en dan optimaliseren voor Google: zo hou je mensen langer op de website en converteer je die bezoekers.

Zelf aan de slag? Volg een opleiding SEO copywriting in Gent