Dit wist je nog niet over social media voor jouw B2B-marketing

Social Media

Social media voor B2B onmogelijk? Vind de non-boring angle van je business en promoot dit op je social media kanalen. Heb je zelf niet genoeg inspiratie? Neem dan gewoon iemand in dienst die het voor jou klaarspeelt.

Wel…

zo makkelijk is het nu eenmaal niet en dat weet jij ook. 

Bovendien is er momenteel (nog) geen budget om een social media expert aan te nemen of wil je het gewoon graag allemaal zelf in handen houden.

Je concurrenten zijn ondertussen wel al allemaal druk bezig met:

  • posten op Facebook
  • met video’s maken en delen op Youtube
  • met mensen aanwerven op LinkedIn en 
  • je ziet zelfs hun Instagram ads al verschijnen

Er moet dus wel iets nuttigs zijn aan social media voor B2B, maar hoe werkt het en wat brengt het op? Social media zijn effectief in het behalen van doelstellingen, het opbouwen van thought leadership en het versterken van klantrelaties.

Waarom social media kanalen inzetten?

Social media is de nieuwe ‘ik heb gehoord van mijn schoondochter haar man zijn neef zijn dochter haar vriend dat...’.

De posts op je social media kanalen die geliked, geshared en becommentarieerd worden zijn een bewijs van vertrouwen.

 Je gunt je volgers een blik achter de schermen, je vertelt waar jullie mee bezig zijn om je klanten te inspireren en met deze content ga je in gesprek met je (potentiële) klanten.

Volgens een rapport van het Content Marketing Institute in 2017 zegt 83% van de B2B-marketeers dat social media de meest gebruikte tactiek van hun organisaties is. Voor deze bedrijven verhoogde het inzetten op social media hun naamsbekendheid en leidde het tot een sneller selectieproces van hun leveranciers. 

Social media heeft dus een directe invloed op B2B-verkopen.

Hoe kan je social media doen werken voor jouw bedrijf?

In B2B-relaties, online zowel als offline, gaat het vaak om de kwaliteit en de diepgang van de relatie met je klanten.

Je kent je klanten persoonlijk. Als je in een B2B-omgeving werkt, ken je de naam van je klant, zij kennen jouw naam en je ontmoet elkaar op regelmatige basis. 

Je weet wat hen interesseert en je kan hen rechtstreeks vragen wat je wilt weten en hoe je hen kan helpen. Een scenario waar veel B2C-bedrijven van dromen.

Je ontwikkelt betere klantrelaties

In een B2B-context zoek je steeds naar een oplossing voor het probleem van je klant. Geen content om de aandacht te trekken dus, maar wel waardevolle content voor je klanten. 

Laat dit nu net het uitgangspunt zijn van social media marketing.

Je waardevolle content zal beter werken via kanalen die worden beschouwd als meer geschikt voor B2B dan andere.

LinkedIn is daar 1 van en wordt dan ook vaak gebruikt door bedrijven om hun diensten te promoten, relaties op te bouwen en expertise te delen.

Nochtans zijn ook andere kanalen relevant voor jouw merk. Afhankelijk van wat je doelen zijn, investeer je ook in andere kanalen zoals Instagram, Facebook, Pinterest of Youtube. 

Je helpt bij het behalen van doelstellingen

En die doelen zijn in B2B-context vaak langetermijndoelen. Een aankoop gebeurt in vele gevallen niet van de ene dag op de andere. Je klanten hebben tijd nodig om overtuigd te raken van hun aankoop en tijdens die periode is het zaak hen te overtuigen. 

Bovendien is ook hun aankoop een oplossing over een langere periode: een grote besparing op machines, minder personeelskosten, een cruciaal verschil voor hun klanten, en uiteindelijk hun omzet en hun bedrijf.

Het gaat er dus om dat je focust op die klanten die een probleem hebben dat jij kan oplossen. 

Op basis van de problemen van je klant stel je bedrijfsdoelstellingen op. Luister naar wat er over je merk gezegd wordt, meet het engagement met je merk en vergis je niet: fans en volgers zijn geen meeteenheid. 

Doe onderzoek naar de juiste kanalen, wat je doelpubliek in deze kanalen van je verwacht en stel ook daar doelstellingen vast: welk engagement wil je bereiken en hoe?

Je werkt aan thought leadership

Werk aan je thought leadership als bedrijf en als persoon binnen je bedrijf. Je klanten verwachten immers dat je het voortouw neemt en hen inspireert.

  • Je bouwt vertrouwen op
  • verhoogt het bewustzijn bij potentiële klanten en 
  • je hebt invloed op hun aankoopbeslissing. 

Thought leadership bouw je op door geweldige content, maar het verspreiden van die content is net zo belangrijk. En daarvoor heb je een strategie nodig.

Een degelijke strategie is dus nodig om het bereik en effect van je posts te maximaliseren.

Klaar om te starten? Begin met het opzetten van een bedrijfspagina en plan voor de komende maand een aantal posts in. Posts die boeiende inhoud leveren, geen product of service demo’s.

Heb je al een poging ondernomen, maar kan je hulp gebruiken? 


Schrijf je dan net als Arthur van iPhoneherstellingen Gent in voor onze social media opleiding.