Je eigen brand je eigen tone of voice: begin met de why

Content Strategie

Heb je dat ook, zo’n website of brochure waarvan je denkt: ‘dat is leuk geschreven’?

Je herkent jezelf in dat merk. Je gaat akkoord met wat er staat en je raakt zelfs geïnspireerd door wat je ziet.

Dat is een tone of voice. Een goede tone of voice sluit aan bij de identiteit van het merk. Een slechte valt direct op en geeft je een ongemakkelijk gevoel. 

Ook met de teksten op jouw website kan je beter aansluiten bij je doelgroep.

Om je tone of voice te bepalen heb je deze zaken nodig:


1. De why

Waarom doe je wat je doet? Lijkt op zich een simpele vraag, maar is niet altijd makkelijk te beantwoorden.

Volgens Simon Sinek heeft iedereen een waarom. Eens je die waarom communiceert, is het makkelijker voor bezoekers, klanten en lezers om zich te identificeren met jou als merk.

Dit is de eerste stap om je tone of voice te bepalen, die deel uitmaakt van je branding en je merkpositionering.


2. Hoe doe je dat?

Je tone of voice weerspiegelt je merk in elke communicatie, ook de manier waarop je de zaken aanpakt binnen je bedrijf. 

  • Spreek je jouw klanten met ‘je’ of met ‘u’ aan? 
  • Ben je een merk dat op een persoonlijke manier met z’n klanten omgaat? 
  • Ga je direct tewerk?
  • Praat je alleen over zaken die te maken hebben met je product?
  • Inspireer je je klanten?

Antwoorden op deze vragen dragen bij tot jouw eigen manier van communiceren, je tone of voice.


3. Welke waarden passen bij je merk?

Als je merk een bekende persoonlijkheid zou zijn, met wie zou je dat dan associëren?

Is het iemand jong of iemand met meer ervaring?

Misschien is hij of zij gelieerd aan een bepaald merk, een politieke partij of een sportclub.

Waarom past die persoon bij jouw merk?

De waarden die bij jouw merk horen bepaal je niet alleen. Het merk is ook gekleurd door de mensen die er elke dag voor werken.

Neem de geschiedenis van je merk en je waarden mee in deze oefening.


4. Wat is de doelgroep van je merk?

Last but not least: de doelgroep. Uiteraard. 

Wie zijn je klanten? Wat verwachten ze van jou te horen, te lezen?

Spreekt je sales team het vaakst met klanten? Hoe spreken zij hen aan? 

Wat horen ze en welke vragen nemen ze mee naar kantoor?

Door de mensen die het dichtst bij de klant staan mee te nemen in je branding en tone of voice oefening, verrijk je jouw merk.

Zelf aan de slag? Schrijf je in voor onze True Story Workshop