Een professionele website laten maken: jouw checklist

SEO

Een nieuwe website laten maken is niet altijd nodig.

Soms heb je gewoon al een goede basis maar heeft die een update nodig.

Vooraleer je dus kosten maakt om je website te laten bouwen, check eerst of je niet enkele quick fixes kan doen. 

Wij stelden een checklist op voor je:

1. SEO teksten laten schrijven

SEO (search engine optimisation) teksten zijn teksten die jouw website vindbaar maken in zoekmachines zoals Google.

Het gaat dus niet om teksten schrijven voor de kunst, maar teksten die voldoen aan alle eisen die Google stelt, zoals:

  • het gebruik van keywords - Dit zijn zoekwoorden die bezoekers gebruiken in de zoekmachines om jouw website, producten of diensten te zoeken.
  • rekening houden met technische vereisten - Google stuurt zoekers pas jouw richting uit als je website ook technisch voldoet aan bepaalde eisen, zoals de juiste structuur voor titels in je teksten.
  • scanbare teksten - Goede SEO teksten zijn ook makkelijk om snel te lezen door je online bezoekers. Google houdt van bullet points, to-the-point-zinnen en alles wat je tekst scanbaar maakt.
  • en vooral teksten die aangenaam te lezen zijn voor iedereen - Zoekmachines sturen bezoekers naar je website als die teksten aanbiedt die beantwoorden aan wat je doelpubliek wilt lezen. Spellingsfouten, Google Translate vertalingen en pagina’s lange zinnen zijn dat dus niet.

2. Technische update

Gebruik je al zoekwoorden in je teksten, maar hebben ze niet het verhoopte succes? Dan is er meer aan de hand.

Spreek de developer van je website aan en vraag of hij of zij ook SEO-technisch de juiste aanpassingen heeft gemaakt.

De html-code en de css-code moet netjes opgemaakt zijn, je hebt o.a. een sitemap nodig en in het algemeen overleg je best met iemand die kennis heeft van SEO.

Pas wanneer alles technisch goed in elkaar zit, beginnen je efforts ook echt het verschil te maken om je website vindbaar te maken in Google.

3. Social media kanalen inzetten

Heb je een website, met de juiste teksten en zit technisch alles perfect in elkaar? Dan ben je klaar om al die informatie ook te delen met potentiële klanten. Stel jezelf hiervoor enkele vragen:

  • Hoeveel tijd kan je in social media investeren?
  • Welke kanalen geven nu al een goed resultaat?
  • Heb je een tool om je posts in te plannen?

Bedenk hoe je je merk, je product, je bedrijf wilt positioneren op welke kanalen. Ook dit zal je helpen bij het vindbaar maken van je website.

4. Gebruiksvriendelijkheid reviewen

Is je website gegroeid doorheen de jaren? Kwamen er steeds maar webpagina’s bij of heb je een login-gedeelte?

Misschien ben je dan zelf het overzicht kwijtgeraakt.

Om je bezoeker wegwijs te maken in je producten, je diensten of je merk, dan test je zelf best hoe je als potentiële klant de website zou gebruiken:

  • Kan je vlot je doel bereiken?
  • Kan je vlot contact opnemen op het moment waar je dat nodig hebt?
  • Zijn er links naar andere pagina’s of andere sites?
  • Staat de juiste informatie op de juiste plaats?

Ben je zelf niet meer objectief? Laat dan iemand van buitenaf testen, zoals vrienden of familie en luister naar hun feedback.

5. Nieuwe beelden laten maken

Een professionele website, dat zijn ook professionele beelden. 

Foto’s en video’s in alle mogelijke formaten.

Wil je met je website iets uitstralen, dan zijn beelden niet meer weg te denken.

Een professionele fotoshoot kan je website content naar een hoger niveau tillen.


Heb je een extra check nodig?

We spraken met verschillende ondernemers die net als jij heel erg weinig tijd hebben om zelf hun website te updaten.

Daarom stelden we een aantal pakketten samen die je transparantie bieden in uitvoering én in prijs:

Ontdek hoe je beter vindbaar wordt online en op welke manier je tijdens onze samenwerking op de hoogte wordt gehouden van de resultaten.