Effectiever adverteren op social media

MCH

Social Media SEO

Het Medisch Centrum voor Huisartsen (MCH) in Leuven biedt services aan huisartsen en patiënten in de regio Vlaams-Brabant. Om de werking te ondersteunen, gingen ze op zoek naar een beleidscoördinator. GUMM ging aan de slag met Facebook- en LinkedIn-advertising om die zoektocht te vereenvoudigen. Daarnaast werd de vacaturetekst SEO proof herschreven. 

Belangrijk voor de vacature van beleidscoördinator:

  • Kandidaten buiten de bestaande volgers bereiken. 
  • Actief werkzoekenden bereiken via zoekmachinemarketing. 
  • Latent werkzoekenden bereiken via advertenties. 

Adverteren als aanvulling op bestaande marketing

Vóór de campagne van GUMM maakte MCH al regelmatig gebruik van Facebook. Bijvoorbeeld bij het promoten van liefdadigheidsacties en opleidingen. Met ongeveer 200 volgers kon het centrum rekenen op enige interactie, maar voor de vacature was het belangrijk om ook buiten de aanwezige volgers kandidaten aan te spreken. 

Vanuit de bestaande bedrijfspagina gingen we samen aan de slag, om advertenties op te stellen die qua tekst en beeld bij het bedrijf pasten. Deze advertenties werden via Facebook en LinkedIn getoond aan mogelijke kandidaten. 

Kandidaten bereiken met advertenties

Het voordeel van adverteren via social media is dat een invloed hebt op het publiek dat jouw advertenties te zien krijgt. Op basis van de functievereisten van MCH stelden we een kandidatenprofiel op. Dat profiel gebruikten we om een specifiek segment van de Facebook- en LinkedIn gebruikers te bereiken. 

De beste advertenties dankzij tests 

Aan de hand van A/B-testing probeerden we verschillende varianten uit van de advertenties. Foto’s van de MCH-kantoren wisselden we af met relevante stockfoto’s. 

Door direct de resultaten op te volgen, kunnen steeds de best presterende advertenties verdergezet worden. Zo zette MCH het advertentiebudget handig in: de beste ads worden enkel aan de juiste doelgroep getoond. 

Traffic vanuit je doelgroep

De online advertenties brachten uiteindelijk bijna 3.000 geïnteresseerden op de vacaturepagina van het medisch centrum. In de eerste fase van de campagne bleef het een uitdaging om kandidaten op de pagina te krijgen. 

Maar na het bijwerken van tekst, afbeeldingen en doelgroep werden per week ruim 1000 mensen bereikt. De likes, shares en reacties bij de advertenties leverden MCH bovendien meer engagement op de bedrijfspagina op. Daar kunnen ze in de toekomst verder op bouwen. 

Vacatures vindbaar in Google

Naast de advertentiecampagne via de social mediakanalen gingen we ook aan de slag met de vacaturetekst zelf. Aan de hand van keyword research werden de belangrijke functievereisten uitgelicht. Daarnaast werd ook de leesbaarheid van de tekst verbeterd, zodat deze ook op mobiele apparaten tot zijn recht komt.

Verhoogd bereik én meer engagement

Met de hulp van GUMM kon MCH meer werkzoekenden bereiken met zijn advertenties op social media. De geoptimaliseerde advertenties leverden MCH bovendien meer engagement voor hun bedrijfspagina op, waardoor ze later met meer slagkracht de arbeidsmarkt kunnen opgaan.